ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۷ اسفند ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مخالفت اتاق بازرگانی و کانون انبوه سازان

نگرانی مافیای مسکن ایران

از مسکن سازی ارزان چینی

 
 
 

 

 

مافیای مسکن برای جلوگیری از ساخته شدن مسکن فوری و ارزان توسط چینی ها در ایران، با کمک روزنامه های وابسته به اتاق بازرگانی و الیگارش ها وارد میدان شد. روزنامه دنیای اقتصادی که ارگان مطبوعاتی اتاق بازرگانی است، کارشکنی را با این مطلب آغاز کرد:

«چینی‌ها در شرایطی قرار است برای ما مسکن دولتی بسازند که طی دو سال گذشته، انبوه‌سازان ایرانی بابت «قیمت ساخت دستوری پایین‌تر از قیمت تمام شده ساخت مسکن»، عملا با سختی‌های فراوانی برای اجرای طرح «مسکن میلیونی» روبه‌رو بوده‌اند. ابهام اصلی اینست که آیا چینی‌ها قبول می‌کنند با قیمت زیر قیمت بازار در ایران مسکن بسازند؟ ابهام دوم چگونگی حساب و کتاب است. آیا هزینه‌ها دلاری حساب می‌شود؟ در حال حاضر قیمت ساخت هر مترمربع بنای مسکونی در کشورهای مختلف جهان از حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در مترمربع است که البته بسته به نوع مصالح ساختمانی و شکل ساخت می‌تواند تا ۲۰۰۰ دلار هم تمام شود. پیشنهاد چینی‌ها برای ساخت هر متر مربع مسکن‌ با ۱۰۰ دلار، مشکوک است. پای تهاتر و تخفیف نفتی در میان است.»

در همین متن کوتاه کاملا مشهود است که دنیای اقتصاد با ارزان سازی مسکن توسط چینی ها مخالف و نگران آنست. این اتاق نگرانی خود را از قرار داد ساخت مسکن بصورت تهاتری هم مطرح کرده است. درحالیکه مناسبات تهاتری به صرفه ترین مناسبات اقتصادی است. برای مثال نفت بدهیم و مسکن بسازند. عیب این مناسبات چیست که دنیای اقتصاد آشفته خاطر شده است؟ به همان قیمت ارزانی که چینی ها پیشنهاد ساختن مسکن می کنند، می توان قیمت را با نفت پرداخت کرد. به  همین سادگی.

کار مخالفت با ساختن مسکن ارزان و فوری در حد مقاله نویسی روزنامه دنیای اقتصاد تمام نشد و

رئیس کانون انبوه‌سازان  نیز وارد میدان شد و در اظهار نظری که مطبوعات زنجیره ای جیره بگیر از اتاق بازرگانی آن را منتشر کرد، گفت:

« نرخی که دو سال پیش چینی‌ها برای ساخت‌ و ساز در کشور ما مطرح کرده بودند غیرمنطقی بوده و قاعدتا باید به جای آن در بحث تهاتر نفت برای آنان امتیازاتی در نظر گرفته شده باشد که ما از آنان بی‌خبریم. قیمتی که به گفته مقامات چینی‌ها برای هر متر مربع حساب می‌کردند فقط ۱۰۰ دلار بود. این قیمت آن زمان هم اصلا منطقی به نظر نمی‌رسید چون ما وقتی با چینی‌ها سفرهای خارجی داشتیم مثل سفر با دولتمردان به عراق و سوریه، شاهد بودیم که قیمتی که میدادند کمتر از ۳۵۰ دلار نبود.

۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار می‌شود حدود متری پنج تا هفت میلیون تومان. درحالی که در داخل کشور قیمتی که کار انجام می‌شود خیلی بیشتر از این است. به همین دلیل باید مزیتی برای چینی‌ها فراتر از این پول وجود داشته باشد که برای ما کار انجام دهند.»

ایشان نگران است که چینی ها برای ایران ارزان تر از ساختن مسکن در عراق و سوریه خانه سازی کنند و چون هیچ بهانه ای برای مخالفت خود نیافته، اظهار تعجب کرده که چرا چین می خواهد در ایران مسکن ارزان بسازد!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۶ فوریه ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: