ایران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۲ اسفند ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۲ اسفند

انتخاباتی که تمام شد

اما بحث آن ادامه دارد

 
 
 

 

 

مهلت رای گیری برای مجلس دوازدهم دوبار تجدید شد و تا ۱۲ شب ادامه یافت. آنگونه که تا ساعت ۸ شب برآورد کرده بودند، میزان شرکت ۶۱ میلیون دارنده حق رای نزدیک به ۴۰ در صد بوده و با دوبار تجدید زمان رای گیری امیدوار بودند که این ۴۰ در صد را ۱۰ در صد بالا ببرند. هنوز آمار دقیق شرکت کنندگان درانتخابات معلوم نیست و باید تا ساعات اولیه شنبه که وزارت کشور رسما آمار حکومتی را اعلام می کند صبر کرد. بی شک آمار شرکت کنندگان درانتخابات در تهران به مراتب کمتر از شهرها و شهرستانها بوده است، که در اعلام نتایج رای گیری این میزان نیز مشخص خواهد شد.

 در سه لیست انتخاباتی پایداریچی ها و قالیباف و علی مطهری (صدای ملت) گفته می شود، لیست صدای ملت از آن دو لیست پیشی گرفته است. البته این ارزیابی ها مربوط به ساعات اولیه رای گیری است که گفته شد لیست پایداری حدود ۱۰ در صد رای آورده است. چند لیست دیگر هم برای این انتخابات اعلام شده بود که ظاهرا افراد گنجانده شده در آن لیست ها آراء چندانی بدست نیآوردند، که درباره این باصطلاح صف مستقل و لیست های مستقل و میزان آگاهی آنها از توازن نیروها و شرایط و امکانات ممکن باید در آینده سخن گفت. بحث بر سر حسن نیت ها و پیشتازی ها نیست، بلکه بحث بر سر بهره گیری از کوچکترین امکان و روزنه برای تاثیر گذاری عملی است. با اعلام لیست کامل درصد آراء و راه یافتگان به مجلس دوازدهم میزان آراء افراد گنجانده شده در لیست های دیگر نیز معلوم خواهد شد. البته اگر وزارت کشور صادقانه آراء بیرون آمده از صندوق های رای را اعلام کند.

این که در پای صندوق های رای چه گذشت و یا این که انتخابات چگونه مهندسی شد و بحث های دیگر مربوط به پیش از انتخابات، همگی می ماند برای آینده، بویژه پس از تشکیل مجلس و فراکسیون بندی ها و مشخص شدن نظر و دیدگاه کسانی که لیستی به مجلس راه یافته اند و هنوز معلوم  نیست داری چه نظر و دیدگاهی هستند. فعلا و تا اینجا که گزارش شده، شرکت مردم در انتخابات، آنقدر بود که نظر آنها که منتظر بزرگترین بایکوت و تحریم انتخاباتی در جمهوری اسلامی بودند نادرست از آب در آید. از بالای ۶۱ میلیون دارنده حق رای بسیاری شرکت نکردند و بسیاری هم شرکت کردند. واقعیت اینست!

مهندس بهزاد نبوی، که در انتخابات ۸۸ پای میرحسین موسوی ایستاد و به همین جرم ۵ سال نیز زندانی شد اما حاضر به انتقاد از میرحسین موسوی و جنبش سبز نشد، شاخص ترین چهره اصلاح طلبی بود که در اولین ساعات رای گیری در انتخابات شرکت کرد. نبوی از معروف ترین زندانیان مذهبی دوران شاه نیز بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲ مارس ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: