ایران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

انتخابات روز جمعه

ترس از ولایت احزاب

به فاجعه سیاست گریزی مردم انجامید 
 
 

 

 

انتخاباتی بی روح، روی موج پول و رانت برای تشکیل مجلس دوازدهم برگزار شد. هنوز انواع لیست ها منتشر می شود و معلوم نیست پشت صحنه چه خبر است. تا اینجا که برآورد شده، درتهران کمترین میزان مشارکت را مردم داشته اند و از دل این بی مشارکتی نمایندگان وابسته به جبهه پایداری پیشتاز شدند.

در جامعه بکلی غیر سیاسی شده، مردم هیچ امتیازی برای شرکت یا عدم شرکت قائل نشدند و مجلس آینده از دل این سیاست گریزی جامعه و روی امواج نارضائی عمومی تشکیل خواهد شد. حکومت با قهر مردم از صندوق های رای، بر خلاف تصور عمومی تکان نخواهد خورد. تک صداهائی در مجلس دوازدهم نیز حضور  خواهند داشت اما وقتی مردم به انتخابات مجلس چنین بی اعتنائی از خود نشان دادند، به مباحث مجلس آینده توجهی خواهند کرد تا بدانند آن تک صداها چه می گویند و آیا لازم است از آنها حمایت بیرون از مجلس بشود یا خیر؟ این اوج بی تفاوتی سیاسی است و مجلس آینده محصول این بی تفاوتی است. حکومت با چنین مجلسی، برای عمق نارضایی اقتصادی و سیاسی مردم و بی اعتمادی نسبت به حکومت میتواند چاره ای بیاندیشد؟

هنوز باید منتظر ماند تا ترکیب قطعی مجلس آینده مشخص شود اما آنچه تاکنون قطعی شده آنست که در تهران بین ۲۰ تا ۲۴ درصد در رای گیری دیروز شرکت کردند.

از ۶۱ میلیون دارنده حق رای  ۲۵ میلیون در رای گیری شرکت کردند و ۳۶ میلیون نفر شرکت نکردند.

خوش بینانه ترین آمار می گوید که میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم ۴۱ درصد بود و عمدتا در شهرهای کوچک و روستاها.

امروز سئوال اساسی اینست که چه باید کرد تا جامعه بار دیگر به صحنه سیاسی بازگردد؟ آیا حکومت باز هم به مخالفت خود با فعالیت احزاب واقعی، تشکل های صنفی و حاکمیت حزبی ادامه خواهد داد و ولایت احزاب را خطری برای ولایت فقیه خواهد دانست؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳ مارس ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: