ایران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۵ اسفند ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

این آراء می توانست ترکیب مجلس را تغییر بدهد

نقشی که آراء باطله میتوانست

در نتیجه انتخابات مجلس داشته باشد

 
 
 

 

 

وزارت کشور که متولی انتخابات روز جمعه است، هنوز حاضر نشده آمار دقیق شرکت کنندگان در انتخابات، شمار دقیق دارندگان حق رای و شمار آراء باطله ای را که از صندوق ها بیرون آمده را اعلام کند. رسانه ها اغلب گمانه زنی های خود را بر اساس لیست های رسمی و غیر رسمی منتشر می کنند. آنچه مسلم است نزدیک به دو سوم نامزدهای انتخاباتی تهران نتوانسته اند ۲۰ در صد رای الزامی برای رفتن به مجلس را بدست آورند و کار انتخابات به دور دوم در اردیبهشت ماه کشیده است. چهره هائی ناشناس در شهرهای کوچک و بزرگ انتخاب شده اند که معلوم نیست دیدگاه های آنها چیست و با چه وعده هائی از شرکت کنندگان در انتخابات رای گرفته اند. خوش بینانه ترین ارزیابی اینست که نظام نسل گذشته را تا آنجا که توانسته در مهندسی انتخابات مجلس کنار گذاشته و نیروی تازه و اغلب جوان را وارد مجلس کرده و می خواهد بکند. علی لاریجانی، محمد رضا باهنر و حسن روحانی برجسته ترین چهره های قدیمی اند که کنار گذاشته شده اند. آن نسل تازه ای که در مجلس آینده ظاهر خواهد شد، همچنان فاقد سازماندهی حزبی است، مگر وابستگان به جبهه پایداری که تنها حزب منسجم در جمهوری اسلامی است. به همین دلیل، آن تک چهره های دارای فکر و اندیشه ای هم که وارد مجلس شده و یا خواهند شد، از حمایت حزبی و بیرون از مجلس برخوردار نیستند و معلوم نیست چگونه زیر دست و پای جبهه پایداری در داخل مجلس و اولیگارش ها و مافیاهای اقتصادی بیرون مجلس دست و پا خواهند زد. مگر فکر و نقشه ای برای انسجام آنها در کار باشد که باید دید واقعا اینگونه است و یا آنها نیز به امان خدا رها خواهند شد.

آراء باطله در تهران را حدود ۵۰۰ هزار تخمین زده اند! اگر آنها که این آراء باطله را به صندوق های رای ریخته اند، می دانستند که می توانند با رای خود چهره هائی بهتر از چهره های وابسته به پایداری و وابستگان به مافیاهای اقتصادی را به مجلس بفرستند، آنوقت چهره لیست برندگان انتخایات تهران بکلی متفاوت بود! بی شک آنها که رای باطله دادند و آنها که رای ندادند اصلا نمی دانستند که در لیست های انتخاباتی چهره هائی هستند که می توانند سخنگوی آنها در مجلس شوند و بانگ مقابله با گرانی و بیکاری شوند. بعید است که سیاسیون فعال هم این را میدانستند و یا به آن اهمیت دادند.

دراین میان، روز گذشته سپاه نا بخردانه خود را وسط انداخت و به رسانه ها هشدار داد که پرونده انتخابات را ببندند و درباره آراء باطله و برندگان و بازندگان انتخابات چیزی ننویسند. نظیر همین دخالت بی جا را فرماندهان سپاه در شهرهائی که در آن ها کنسرت برگزار می شود مرتکب شده و هشدار داده اند که خوانندگان از خط قرمز عبور نکنند. موسیقی و کنسرت چه ارتباط به سپاه دارد؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۵ مارس ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: