ایران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۱ اسفند ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

درچارچوب همکاری فضایی روسیه و ایران

"چابهار" مرکز آزمایش های

فضائی ایران خواهد شد!

ریانووستی- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، روز یک‌ شنبه در کانال تلگرامی ایران گفت: دانشگاه تهران کار تحقیقاتی مشترکی را با دانشگاه دولتی مسکو «لومونوسوف»، برای توسعه ماهواره‌های تحقیقاتی آغاز کرده است. این دو دانشگاه، اجرای تعدادی پروژه تحقیقاتی مشترک در حوزه فضایی را آغاز کرده‌ اند، بویژه دانشمندان دو طرف در زمینه توسعه ماهواره‌ها مشارکت خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فناوری‌های فضایی ایران در سطح نسبتاً پایینی قرار دارد، همچنین کشورهای غربی و اسرائیل علاقه‌ ای به پیشرفت ایران در بخش فضایی ندارند و حتی موانعی برای تهران در دستیابی به آن ایجاد می‌ کنند. باید پتانسیل خود را تثبیت کنیم و پروژه های بزرگی را در صنعت فضایی در سطح بین المللی به اجرا درآوریم.

ایران در سال های اخیر توسعه فضایی خود را افزایش داده است. روز ۲۸ ژانویه، سه ماهواره داخلی ایرانی مهدا، کیهان-۲ و هاتف-۱ برای اولین بار به طور همزمان به فضا پرتاب شدند. ماهواره مهدا برای آزمایش زیرسیستم های پیشرفته ماهواره ای ساخته شده است. نانو ماهواره کیهان-۲، متشکل از مجموعه ای از ماهواره های مکعبی با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم، برای آزمایش فناوری موقعیت یابی مبتنی بر فضا طراحی شده است و قابلیت های موقعیت یابی مستقل از سیستم موقعیت یابی جهانی را ارائه می دهد. نانو ماهواره مکعبی هاتف-۱ که کمتر از ۱۰ کیلوگرم وزن دارد که برای آزمایش فناوری مخابرات باند باریک با استفاده از اینترنت «اشیا» ساخته شده است.

دانشمندان ایرانی همچنین سه ماهواره جدید ناهید-۲، ظفر-۲ و پارس-۱ را در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به فضا پرتاب خواهند کرد، علاوه بر این، قرار است ساخت یک فرودگاه جدید در چابهار تکمیل شود که می تواند زمینه پرتاب را فراهم کند.

طرف روسی نیز به ایران کمک خواهد کرد تا صنعت ماهواره خود را توسعه دهد. در ۲۹ فوریه، مرحله فوقانی فرگات، که از کیهان وستوچنی پرتاب شد، ۱۷ ماهواره کوچک روسی و یک ماهواره کوچک ایرانی پارس-۱ را به عنوان بار ثانویه برای ماهواره هواشناسی شماره 2-4 Meteor-M به مدار فرستاد. پارس-۱ سومین پرتاب ماهواره ایرانی با استفاده از موشک روسی بود: اولین پرتاب در اکتبر ۲۰۰۵ انجام شد، دومین پرتاب توسط Roscosmos در آگوست ۲۰۲۲ انجام شد. سپس فضاپیمای سنجش از دور زمین ایرانی «خیام» با کمک پرتابگر روسی سایوز-2.1b و مرحله فوقانی فرگات که از کیهان بایکونور پرتاب شد، با موفقیت در مدار قرار گرفت.

 

https://ria.ru/20240309/proekty-1932074335.html?rcmd_alg=slotter


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۱ مارس ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: