ایران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۶ اسفند ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یادداشت سفر تاکر کارلسون

"مسکو" با ۱۳ میلیون جمعیت

تمیزترین شهری است که دیدم 
 
 

 

 

کاخ سفید و رسانه های امریکا بصورت یکدست و یکپارچه سعی می کنند تاکر کارلسون خبرنگار امریکائی را که در مسکو با پوتین یک مصاحبه دو ساعت و ۱۰ دقیقه ای انجام داد عامل مسکو تبلیغ کنند و او را به گوشه رینگ بفرستند. او هم که خود به فوت و فن های مسلط است هر بار یک پاتک جدید به رسانه های امریکا می زند.

مصاحبه یک خبرنگار امریکائی با رهبران روسیه و اتحاد شوروی حادثه ای نوین نیست. در جریان انقلاب اکتبر "جان رید" امریکائی که دقیق ترین گزارش لحظه به لحظه انقلاب را نوشت و بعدها کتاب خاطرات خود را با عنوان "۱۰ روزی که جهان را لرزاند" منتشر کرد. او نیز اولین خبرنگاری بود که پس از انقلاب اکتبر با لنین مصاحبه کرد. در دوران رهبری استالین نیز یک خبرنگار انگلیسی بنام "ولز" با استالین یک مصاحبه مفصل انجام داد که همان زمان در مطبوعات انگلیس و امریکا منتشر شد. تاکر کارلسون با این پیش زمینه و آگاهی تاریخی به دیدار پوتین رفت و توانست با او مصاحبه کند. کتاب "جان رید" با عنوان "۱۰ روزی که جهان را لرزاند" بعدها از انگلیسی توسط رحیم نامور به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد. نامور از جمله کلیمی های ایرانی بود که عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران شد و در جنگ دوم جهانی کانون "صلح" را علیه جنگ و علیه فاشیسم هیتلری در ایران رهبری کرد. در آغاز دهه ۶۰ مجبور به ترک ایران شد و رفت افغانستان و براثر کهولت سن در افغانستان به درود حیات گفت. او که زاده همدان بود و در مدرسه امریکائی های آن شهر تحصیل کرده بود، تسلط کامل به زبان انگلیسی داشت و کتاب های متعدد تحقیقی و سیاسی و حتی داستان ترجمه و منتشر کرد، از جمله تحقیقی که درباره انقلاب مشروطه کرد. او یک روزنامه نگار متعهد و بسیار پرکار بود.

به دو دلیل رسانه ها در گذشته به تلاش های نامور، حتی در حد یک روزنامه نگار قدیمی نپرداختند. نخست به این دلیل که عضو رهبری حزب توده ایران بود، دوم این که کلیمی بود و سوم این که بسیار بی ادعا بود و تا آخرین لحظه عمرش از فکر و اندیشه ای که از جوانی برگزیده بود دور نشد. پس از ۲۸ مرداد از ایران گریخت و از طریق کویت به عراق رفت و در دولت عبدالکریم قاسم که یک دولت چپ تشکیل داده بود در بخش فارسی رادیو بغداد مشغول کار شد.

"تاکر کارلسون" در تازه ترین یادداشت خود، بعنوان یادداشت سفر درباره سفر به روسیه نوشت:

اگر شما هم به مسکو بیآیید و این شهر را ببینید با من همنظر خواهید شد که این بهترین شهری است که تا به حال در زندگی خود دیده اید. مسکو اکنون از هر شهر آمریکا بهتر است. خیلی بهتر. چرا بهتر ؟ من فقط می توانم آنچه را دیدم به شما بگویم. این شهری است با ۱۳ میلیون جمعیت، یعنی پر جمعیت تر از هر شهر ما. اداره چنین شهری سخت است. شما در خیابانهای بی خانمان نمی بینید. شهر واقعا تمیز است و در حقیقت از این نظر فوق العاده است.

من قصد ندارم به مسکو نقل مکان کنم. من امریکائی هستن و در آمریکا هستم. من هرگز امریکا را ترک نخواهم کرد. مسکو شبیه شهرهای آمریکا در دوران جوانی من است. ما جامعه ای آزاد داشتیم، بسیار آزادتر از امروز. شهرهای امن و عمدتاً تمیزی داشتیم. دقیقا همان چیزی که اکنون مسکو هست. این دلیل نمی شود که من پوتین را دوست داشته باشم. این باعث می شود که از رهبرانمان انتقاد کنم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۶ مارس ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: