ایران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ اسفند ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۷ اسفند

دلائل مذاکرات محرمانه

ایران و امریکا در عمان 
 
 

 

 

دولت رئیسی به امید تفقد امریکا و لغو برخی تحریم ها، از مدتی پیش سرگرم مذاکراتی پنهان با امریکاست. البته پشت این انگیزه، انگیزه دیگری هم پنهان است و آن نیست مگر تلاش برای حمایت از دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری و جلوگیری از بازگشت ترامپ به کاخ سفید.

همه این انگیزه ها و بازی ها موقت است. این را هم امریکا می داند و هم "شاکله" نظام، زیرا امریکا زمانی دست از سر ایران برخواهد داشت که ایران تبدیل شود به یکی از اقمار گوش به فرمان امریکا و پس از استفاده از موقعیت منطقه ای ایران و کشیدن تمام دندان های موشکی و اتمی و پهپادی آن و جمع کردن سفره آن در کشورهای منطقه و حتی افریقا، نوبت تقسیم ایران به چند کشور بر اساس قومیت و مذهب خواهد رسید. یعنی خواندن فاتحه برای ایران و تاریخ آن.

مذاکراتی که کوچکترین خبری درباره محتوا و موضوعات واقعی آن انتشار نمی یابد تا مردم در جریان آن باشند، از مدتی پیش در کشور پادشاهی عمان جریان دارد. کشوری که حداقل از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد حجله مخفی ایران و امریکا بوده و پادشاه گذشته و کنونی آن کلیددار این حجله. کار این مذاکرات به کجا خواهد انجامید؟ تا برگزاری انتخابات امریکا این سئوال بی پاسخ خواهد ماند. فعلا یکی دو تحریم شُل شده و عراق هم مجاز به پرداخت پول نفت به ایران. آنگونه که خبرگزاری های خارجی گزارش تحلیلی داده اند، گویا در این مذاکرات پنهانی، از ایران خواسته شده تا حکومت یمن را متقاعد کند که به کشتی های امریکائی و انگلیسی و کشتی هائی که برای اسرائیل بار حمل می کنند حمله موشکی نکند. درخواستی که قبول آن به معنای پس گردنی منطقه ای به ایران است و بسیار بعید است که ایران تن به آن بدهد و پیاده نظام خود در شطرنج جهانی و منطقه ای را به امید قلعه بستن و مات کردن غرب به کشتن بدهد.

در ارتباط با همین مذاکرات روزنامه نیویورک تایمز مدعى شد که مذاکرات محرمانه ایران و امریکا از دیماه گذشته در مسقط پایتخت عمان آغاز شده است. تقریبا همزمان با کاهش تعداد عکسهای یادگاری عبداللهیان بالای پلکان هواپیماها پیش از پرواز به کشورهای آسیائی و افریقائی.

نیویورک تایمز در همین گزارش مدعی شده که امریکا از ایران خواسته تا از نفوذ خود روی انصارالله یمن توقف حملات انصارالله و نیز پایان حملات به پایگاه‌های امریکایی در منطقه را ممکن سازد و در مقابل، ایران نیز آتش بس در غزه را زمینه ساز خواست های امریکا مطرح کرده است.

ظاهرا، این مذاکرات را علی باقری معاون وزارت خارجه و آخرین سرپرست تیم مذاکرات برجام در وین را برعهده دارد. همین روزنامه طرف امریکائی مذاکرات را نیز "برت مک گورک" هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرده است. اما چند سفر پیاپی ویلیام برنز رئیس سازمان سیا و دیپلمات ورزیده امریکائی که پیشتر معاون وزارت خارجه امریکا بوده، به منطقه نشان میدهد که سرنخ اصلی مذاکرات دست اوست و مک گورک واسطه است. روزنامه فایننشال تایمز نیز گزارش نیویورک تایمز را با اندک تغییراتی منتشر کرده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۷ مارس ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: