ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۴ بهمن ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۴ بهمن

تهران در نیمروز سوم بهمن

سیامک زند 
 
 

 

 

کافیست از خانه قدمی بیرون بگذارید تا متوجه شوید مردم در تنش بسیار شدید عصبی هستند و  حتی یک جمله کافیست تا مردم دولت را به رگبار فحش ببندند. از بقالی سر هر کوچه گرفته تا درون یک اسنپ. از ادارات گرفته تا بانک‌ها. درون ناآرام مردم از چهره شان داد میزند.

فرقی بین سن و سال و نسلها نیست. پیر زنی در صف نانوایی یا راننده جوانی در اسنپ، همه آماده برون ریزی خشم و ناراحتی خود هستند و ممکن است بر سر بی اهمیت ترین مسائل خصوصا تصادفات بین شهری دعوایی بزرگ روی دهد.

راننده خانمی در سن بازنشستگی و راننده اسنپ می گفت: پسرم کار نمیکند. شوهرم از دست بچه ها ما را ترک کرده در خیاطی‌اش میخوابد. خودم باید ماهی هفت میلیون قسط همین ماشین را بدهم و هم خانه را اداره کنم.

در تاکسی های خطی میدان ونک هنگام منتظر بودن برای تکمیل مسافر جروبحث همیشه در اوج است و اکثرا سخن از گرانی و ترافیک و اینکه مملکت به امان خدا رها شده و کسی گوشش بدهکار نیست و بالاخره با فحش های آبدار علیه دولت خاتمه می‌یابد.

 مردم در تهران بشدت عصبی هستند. امروز هم بخاطر گرانی ارز و هم خبر اعدام محمد قبادلو عصبانیت و افسردگی توامان در رخسار و گفتار مردم هویدا بود.  هیچکس به فکر انتخابات نیست و اصلا خبرهای انتخاباتی را هم دنبال نمی کنند. یگانه واکنش مردم به اخبار دولتی فحش و ناسزاست.

اما همین مردم به زیرزمین‌های مترو که میروند ناگهان آرام میگیرند. اگر حجاب بان و مسئولی ، مردم را در راهروهای مترو تحریک نکنند همه با آرامش عجیبی در کوپه ها جای میگیرند و لب به هیچ سخنی نمی گشایند. همه آرام میگیرند گویا زیر زمین های تهران برایشان امن تر است یا با ماموران دولتی و حکومتی سروکار ندارند تا تحریک شوند. همه سرشان به خودشان گرم است یا با گوشی هایشان مشغولند و یا آرام در انتظار رسیدن به مقصدشان هستند. همین مردم وقتی دوباره از تونل‌های مترو بیرون می‌آیند دو باره عصبی می شوند.

ایکاش اوضاع غیر از این بود و گزارش دیگری را می توانستم برایتان بفرستم، اما چه باید کرد که اوضاع همین است و نباید خود را فریب داد. یک بنر درباره غزه در شهر نصب شده که مردم در نهایت بی اعتنائی از کنار آن عبور می کنند. حتی کلامی از دهان مردم درباره اسرائیل و غزه نشنیدم که برایتان بنویسم. نه مثبت و نه منفی. اصلا مردم جز گرفتاری های خود نه چیزی را می بینند و نه به چیزی می اندیشند و نه به چیزی اهمیت میدهند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: