ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۱ بهمن ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

از احداث این جاده ۷ کیلومتر باقی مانده

چین و افغانستان

با یک جاده به هم وصل میشوند

 
 
 

 

 

 هر اندازه دولت و حکومت پاکستان آشفته تر می شود، حکومت طالبان درافغانستان منسجم تر و با برنامه تر می شود. پاکستان را خطر جنگ داخلی از ناحیه بلوچستان تهدید می کند، اما طالبان را خطر جنگ داخلی تهدید نمی کند. دراین میان چین که تاکنون رابطه اقتصادی قابل توجهی با پاکستان داشته و در دوران عمران خان این رابطه می رفت تا وارد مراحل عالی تر شود، اکنون و بسرعت رابطه اقتصادی خود را با افغانستان گسترش می دهد. این رابطه می تواند موجب تقویت اقتصادی افغانستان شود. طالبان فساد دولت های کرزای و اشرف غنی را ندارد و از این نظر مردم از آن راضی اند. بزودی اجلاسی چهار جانبه برای متقاعد کردن طالبان به دست برداشتن از فشارهای اجتماعی (تحصیل دانشگاهی و موقعیت اجتماعی زنان) تشکیل می شود که در آن علاوه بر روسیه و ایران، پاکستان نیز حضور خواهد داشت. هنوز معلوم نیست نماینده ای از چین هم دراین اجلاس شرکت خواهد داشت یا خیر؟ بویژه که افغانستان یک مرز مشترک زمینی با چین دارد که جاده آن در حال اتمام است. این جاده "واخان" نام دارد و به کمک چین در حال احداث است.
والی بدخشان گفته است که تنها ۷ کیلومتر از این جاده باقی مانده که آن هم بزودی تمام می شود و ارتباط ترانزیتی بین چین و افغانستان برقرار می شود.
"واخان" یک نوار باریک در رشته کوه‌های "پامیر" در افغانستان است که چین، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان در آن مرز مشترک دارند.
کریدور واخان از شمال شرق افغانستان به مرز چین منتهی می‌شود. طول نوار مرزی افغانستان با چین ۳۵۰ کیلومتر و عرض آن ۱۳ تا ۶۵ کیلومتر است. واخان ۱۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد و میان ۳ رشته کوههای بلند قراقورام، هندوکش و پامیر واقع است که از بلندترین کوههای جهان اند.
 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: