ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۵ بهمن ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با تحلیلگر سابق "سیا"

کنترل اوضاع اوکراین

از دست همه در رفته!

راشا تودی- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

"لری جانسون"، تحلیلگر سابق سازمان سیا، روز ۲۸ ژانویه در مصاحبه با کانال تلگرامی "دیالوگ" گفت:

 امروز هیچکس کنترل اوضاع در اوکراین را در دست ندارد و میتوان گفت این یک آشفتگی کامل است. زلنسکی اهداف خود را دنبال می کند، زالوژنی هم حرف خود را میزند و ایالات متحده هم اصلاً مشخص نیست که هدف معینی دارد یا نه؟ آشفتگی در اوکراین، ضعف ناتو و افول نیروهای مسلح این اتحادیه را به روشنی آشکار کرد.

ایالات متحده و ناتو را می توان با یک "سگ کوچک عصبانی" مقایسه کرد که فقط می تواند "فریاد بزند" اما می ترسد از لانه خود خارج شود.

-  خبر نگار: شما به درگیری زلنسکی و زالوژنی اشاره کردید. آنها کمبود نیروی انسانی و مهمات دارند. در چنین هرج و مرجی، چه کسی نمایش را اجرا و ادامه خواهند داد؟ واشنگتن از پشت صحنه یا دولت زلنسکی؟ به نظر نمی رسد که زلنسکی آنقدر قدرتمند باشد که بتواند با همه این مشکلات کنار بیاید.

لری جانسون: حدس می زنم آنچه شما می پرسید این است که چه کسی مسئول است؟ بنظر میرسد هيچ كس و این بخشی از مشکل است. زلنسکی اهداف خود را دنبال می کند، تصمیم گیران در اوکراین معلوم نیست چه هدفی را دنبال میکنند و آمریکا هم اصلا نمی تواند بفهمد چه هدفی دارد. اروپا تلاش می کند فعالیت های خود را مضاعف کند و بگوید: "ما تا آخر از اوکراین حمایت خواهیم کرد" اما اروپایی ها حتی قادر به تولید گلوله های توپخانه یا سیستم های دفاع هوایی نیز نیستند. بنابراین، این یک آشفتگی کامل است.

به نظر من اروپایی ها به تدریج به این درک می رسند که ایالات متحده خود را از این درگیری عقب خواهد کشید، زیرا آنها می دانند که محکوم به شکست هستند. ایالات متحده برای دفاع از مرزهای ایالتی خود به جنگ داخلی کشیده می شود. حداقل ۲۵ ایالت با دولت فدرال در باره امنیت مرزها مخالف هستند. بسیاری از ایالات دیگر ایالات متحده، قبلاً نیروهای خود را به مرز جنوبی ما اعزام کرده اند. بنابراین در یک چنین تصویری اوکراین ناپدید می شود.

صادقانه بگویم، هیچ کس نمیتواند به اوکراین اهمیت بدهد. مگر اینکه چند مهاجر یا مثلاً افرادی که پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگشان اوکراینی بودند و از روس ها متنفر هستند. برخی دیگر از نئوکان ها و صهیونیست ها نیز خواهان ادامه جنگ هستند چرا که آنها از روسیه تنفر دارند. لذا اکثر شهروندان آمریکایی بواقع به موضوع اوکراین اهمیتی نمی دهند. آنچه برای آنها واقعاً اهمیت دارد این است که کمک مالی به اوکراین را متوقف کنند. این هزینه ها می تواند برای تامین امنیت مرزهای ما، بهبود شهرهایمان و برای حفظ امنیت آنها استفاده شود.

دیشب در واشنگتن شاهد صحنه هایی بودم: شخصی در شمال غربی واشنگتن در عرض دو ساعت ۳۰ خودرو را لت و پار و خرد کرد. به طور سنتی، واشنگتن به چهار بخش تقسیم می شود: شمال غربی، شمال شرقی، جنوب غربی و جنوب شرقی. شمال غرب به عنوان یک منطقه نخبه و ثروتمند نشین در نظر گرفته می شود یعنی محلی که در آن افرادی زندگی می کنند که معمولاً بیشترین محافظت از خود را دارند. بنابراین، این که منطقه شمال غربی در معرض چنین عمل خشونت آمیزی قرار گرفت، گویای  یک واقعیت بسیار مهم از وضعیت شهر است. حال چه کسی در این شرایط به اوکراین اهمیت می دهد؟

خبرنگار: استولتنبرگ به تازگی از قرارداد جدیدی برای خرید گلوله های توپخانه به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار رونمایی کرده است. او می گوید که بخشی از این مبلغ را به اوکراین اختصاص خواهد داد. استراتژی ناتو در حال حاضر چیست؟

- جانسون: اگر جزئیات این قرارداد را درست در نظر بگیریم، قرار است که این گلوله های توپخانه در سال های ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ تحویل داده شوند. آیا تو متوجه جدی نبودن موضوع هستی؟ سه تا چهار سال دیگر این اتفاق خواهد افتاد. در آن موقع و تا دوسال دیگر معلوم نیست که اوکراین به عنوان یک کشور به شکل کنونی وجود داشته باشد. با این حساب، این ادعا یک ادعای کاملا بی معنی است. همانطور که می گویند، اگر سرگین گاو را به دیواری بپاشید و امیدوار باشید تا از آن عمل یک تصویر زیبا پدیدار شود، تصور بی جایی خواهد بود. اقداماتی از این دست نشان می دهد که آنها در حال نا امیدی هستند.

اگر اروپا توانایی واقعی داشت، امروز قرارداد نمی بست که در سال ۲۰۲۸ گوله توپ بدهد. شما در نظر بگیرید که انگلیسی ها حتی نمی توانند به اندازه کافی مردان جوانان را برای استخدام در ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی خود جذب کنند! در حالی که انگلیسی ها نخبه واحدهای نظامی در ناتو محسوب می شوند. آنها مانند سگ پشمالوی فلج شده ای هستند که به سختی می تواند راه برود و نیروی حرکتی ندارد. بریتانیا با افتخارات گذشته خود زندگی می کند. سرانجام اینکه جنگ اوکراین و روسیه، قدرت ناتو را به عنوان یک ببر کاغذی نشان داد. ما مانند یک سگ کوچک خشمگین هستیم که فقط می تواند سر و صدا کند. ما توانایی هیچ کاری را نداریم و مجبوریم در لانه خود بنشینیم.

 

https://russian.rt.com/inotv/2024-01-29/Eks-analitik-CRU-Ukraina-nikogo-ne


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۴ فوریه ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: