ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۹ دی ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۹ دیماه

از گسترش مناسبات

 با طالبان باید دفاع کرد!

 
 
 

 

 

پس از انفجارهای تروریستی کرمان و ادعاهائی که درباره نقش داعش در این دو انفجار مطرح شده، یکبار دیگر ضرورت گسترش مناسبات با دولت طالبان مطرح است. خواه آن انفجارها کار داعش بوده باشد و خواه نباشد، مسئله حضور داعش در افغانستان مسئله ای جدی برای ایران است و برای مقابله با آن دو راه حل بیشتر وجود ندارد:

۱- تشدید کنترل مرزهای شرقی کشور

۲- همکاری با طالبان برای کنترل و حتی سرکوب داعش در افغانستان

این همکاری حسن بسیار مهم دیگری نیز دارد و آن حل مشکل مهاجرین افغانستان در ایران است که بازگرداندن آنها به میهنشان نباید با زور و اخراج همراه باشد. این پیشنهاد امروز و دیروز ما و تحت تاثیر انفجارهای کرمان نیست، بلکه اصولی است که به آن معتقدیم و تاکنون بارها نیز در پیک نت آن را مطرح کرده ایم. مانند ضرورت گسترش و سرعت بخشیدن به قدرت اتمی ایران که علیرغم همه مخالف خوانی هائی که ناشی از عدم درک اوضاع امروز جهان است، آن را نیز بارها تاکید کرده ایم.

پیک نت در شماره ۴ دسامبر گذشته درباره حل مسئله مهاجرین افغانستان که خطر ارتباط گیری داعش با افرادی از میان آنها و حتی به خدمت گرفتنشان برای حادثه آفرینی نیز هست، نوشت:

«امروز باید چاره ای اندیشید و اگر در گذشته سر چشمه با یک بیل خاک گرفته نشد، حداقل امروز به فکر یک سیل بند باید بود و الا فردا دیر است. راه حل این نیست که پناهندگان و مهاجران افغانستان را دستگیر و در مرز افغانستان رهایشان کنند. هر نوع خشونت با مهاجرین افغانستان نه انسانی است و نه شرط همسایگی و برادری با مردم آن کشور. بنابراین یگانه راه حل باقی مانده سرعت و وسعت بخشیدن همکاری های اقتصادی با دولت کنونی طالبان در افغانستان است. از کنار این همکاری در تمام عرصه ها و از جمله ایجاد صنایع و مکانیزه کردن کشاورزی در افغانستان باید کار در آن کشور تولید کرد تا مهاجران خود برای زندگی و کار به کشورشان بازگردند. هر نوع سرمایه گذاری ایران در این عرصه در افغانستان بسیار سودمندتر از اخراج مهاجران و انتشار مطالب و تفسیرها ومقالاتی علیه آنها در رسانه های داخلی است. این که طالبان خوبند و یا بد، به ما مربوط نیست و تشخیص آن با مردم افغانستان است و نه ما. آنچه به ما مربوط است کمک به مردم افغانستان برای داشتن کار و معیشت و زندگی است که از جمله نتایج آن حل مشکل مهاجرت افغان ها به ایران است.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ ژانویه ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: