ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ دی ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نگاه جهان به اسرائیل، زیر و رو شده

بازگشت اسرائیل به

پیش از ۷ اکتبر ناممکن است! 
 
 

 

 

وزیر خارجه امریکا پس از سفر و دیدار و مذاکراه با نخست وزیر و ژنرال های جنگ طلب اسرائیل که هر دو در جنگ غزه وا مانده اند، اعلام کرد که تشکیل یک کشور فلسطینی به سود روابط اسرائیل با کشورهای عرب منطقه و راه حل کنترل ایران است. بلینکن دقیقا گفت « تشکیل کشور فلسطین بهترین راه منزوی‌‌ کردن ایران، حزب‌الله و حوثی‌هاست»

او در حقیقت بر همان طرحی که نتانیاهو تا پیش از حمله ۷ اکتبر حماس به داخل اسرائیل دنبال می کرد تاکید کرد. اگر نبود وحشت از افکار عمومی جهانی، نفرت وسیع مردم جهان از اسرائیل، ناتوانی ارتش اسرائیل در شکست فلسطینی ها در غزه و همچنین بحران اقتصادی ناشی از ادامه جنگ و بسته شدن تنگه باب المندب به روی کشتی های حامل بار برای اسرائیل، وزیر خارجه امریکا چنین مسئله ای را مطرح نمی کرد. این اظهار نظر او صرفا برای رسانه ها بیان نشده و باحتمال قریب به یقین در جلسات محرمانه با رهبران نظامی و دولتی اسرائیل نیز مطرح و ای بسا در باره آن تصمیم گرفته شده باشد. یعنی خاتمه دادن به جنگ غزه و بازگشت دوباره به سیاست پیش از ۷ اکتبر. بازگشتی که بسیار دشوار است، به این دلیل که دیگر کوچکترین اعتبار و اعتمادی به دولت اسرائیل در میان کشورهای عرب منطقه وجود ندارد، نفرت مردم از اسرائیل عمیق تر و گسترده تر از آنست که بتوان به این آسانی به قبل از ۷ اکتبر بازگشت و ویرانی و کشتاری که اسرائیل درغزه از خود باقی گذاشته، نفرت و عزمی به مراتب قوی تر و بیشتر از ۷ اکتبر برای مبارزه با اسرائیل در میان فلسطینی ها بوجود آورده است. ضمن آنکه این عقب نشینی و بازگشت به گذشته، عملا اعتراف به شکست در جنگ غزه است.

آیا راه حل دیگری برای امریکا و اسرائیل باقی مانده است؟ حتی دیوید کامرون نخست وزیر اسبق و وزیر خارجه کنونی انگلستان نیز روز گذشته گفت: "نگرانم که مبادا اسرائیل قوانین بین‌الملل را نقض کرده باشد."

این سخن بسیار محتاطانه عملا به معنای نقض قوانین بین المللی است که اکنون در دادگاه لاهه با شکایت افریقای جنوبی در حال بررسی است. اسرائیل در جنگ غزه ۳۰ هزار کشته روی زمین و تعدادی کشته در زیر آوار از خود باقی گذاشته که با بیرون کشیده شدن اجساد این زیر آوار ماندگان رقم ۳۰ هزار بسیار زیادتر خواهد شد.

آفریقای جنوبی در دیوان لاهه اسرائیل را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی متهم کرده است. چنان که حتی حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل نیز نمی‌تواند کشتار مردم در غزه را توجیه کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: