ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ دی ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

"نوراحمد نور"

انقلابی بنام افغانستان

در کشور هلند بدرود حیات گفت

 
 
 

 

 

نوراحمد نور، یکی از رهبران برجسته و اولیه حزب "پرچم" و سپس حزب دمکراتیک خلق افغانستان بدرود حیات گفت. او از جمله رهبران این حزب بود که در دوران رهبری افغانستان توسط حزب دمکراتیک خلق، ابتدا وزیر داخله (کشور) افغانستان شد و سپس برای دورانی نسبتا طولانی نماینده افغانستان در سازمان ملل. در این دوران ریاست سازمان ملل با "خاویر پرز دکوئه یار" بود، که نوراحمد نور علیرغم فشار سنگین بین المللی که امریکا  توانسته بود علیه حاکمیت حزب دمکراتیک خلق افغانستان و کشور افغانستان تحمیل کند، روابط مناسبی با سازمان ملل برقرار کند.

 پیش بینی ها در دوران ریاست جمهوری ببرک کارمل بر افغانستان این بود که نوراحمد نور که سالها دبیر دوم حزب و مسئول تشکیلات آن بود، پس از کارمل سکان رهبری کشور را بدست گیرد. اما با آغاز رهبری گورباچف بر اتحاد شوروی و رویدادهای منفی پس از آن، سیاست آشتی ملی در دستور کار در حزب دمکراتیک خلق قرار گرفت و دکتر نجیب الله رهبر افغانستان شد. در این دوران نام حزب دمکراتیک خلق افغانستان به حزب "وطن" تغییر یافت و نوراحمد نور همچنان در دفتر سیاسی این حزب باقی ماند و به همکاری و یاری رساندن به دکتر نجیب الله برای پیشبرد سیاست "آشتی ملی" ادامه داد.  او مدتی سفیرجمهوری افغانستان درکشورهای لهستان وکوبا نیز بود.

با سقوط دولت نجیب الله و قتل فجیع او در آغاز حکومت طالبان بر افغانستان، نوراحمد نور نیز مدتی در مسکو اقامت گزید و سپس مانند بسیاری از رهبران حکومت دمکراتیک افغانستان ناچار به قبول مهاجرت شد و در کشور هلند اسکان یافت.

سابقه حزبی و دولتی، سلوک دوستانه اش و نفوذی که در میان کادرهای حزبی و دولتی داشت، به او این امکان را داد تا نقش مهمی در سازماندهی رفقای حزبی در مهاجرت و برقراری پیوند با بقایای کادرهای حزبی که در افغانستان مانده و از کشور خارج نشده بودند برقرار کند. دوران اولیه سکونت او در کشور هلند، به آن دلیل که چهره ای شناخته شده و باقی مانده از حکومت دمکراتیک افغانستان بود آسان طی نشد و مدت نسبتا طولانی به همراه خانواده در یک آپارتمان بسیار کوچک دولتی که یک اتاق و یک آشپزخانه بسیار کوچک داشت زندگی کرد. او دانش آموخته دانشگاه کابل در رسته علوم سیاسی و حقوق بود و در سالهای حضور در سازمان ملل، بصورت غیر مستقیم سفیر افغانستان دمکراتیک در امریکا نیز بود.

مراسم وداع و خاکسپاری او، روز گذشته (جمعه) با حضور صدها تن از یاران، دوستان، رفقا و مهاجرین افغانستان در آمستردام پایتخت هلند برگزار شد. در این مراسم علاوه بر مهاجرین افغانستان، شماری از ایرانیان نیز حضور داشتند.

عکس مربوط به دیدار او با "خاویر پرز دکوئه یار" دبیر کل وقت سازمان ملل است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: