ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۵ دی ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پایان انتخابات ریاست جمهوری تایوان

"تایوان" یک گام دیگر برای

رفتن به آغوش امریکا برداشت

 
 
 
 
 

 

انتخابات تایوان پایان یافت و رئیس جمهور جدید این کشور با کمتر از ۴۰ در صد آراء سکاندار تایوان شد. او پیشتر معاون رئیس جمهور تایوان بود و او را کارگزار مستقیم امریکا و حامی سیاست امریکا برای جدائی تایوان از چین می دانند.

"ویلیام لای چینگ ته"، رئیس جمهور جدید تایوان پس از پیروزی یک رئیس جمهور نیمه فاشیست در پاراگوئه بعنوان معاون رئیس جمهور تایوان در مراسم تحلیف او شرکت کرد و نشان داد که به کدام گرایش سیاسی وابسته است. پس از پایان مراسم تحلیف و سر راه بازگشت به تایوان در امریکا توقف کرد و گفته می شود که در همین توقف، همه پخت و پز ها برای رئیس جمهور شدن او در تایوان انجام شد.

تایوان بخشی از چین است که پس از پیروزی انقلاب چین، حکومت شکست خورده از انقلاب خود را به این منطقه رسانده و اعلام حکومت کرد. امریکا بلافاصله این حکومت را به رسمیت شناخت و کرسی نمایندگی چین نیز در اختیار این حکومت مرکب از اقلیت کوچکی از چینی ها سپرد. در جریان جنگ سر و اختلاف میان چین و روسیه، هنری کسینجر وزیر خارجه وقت امریکا توانست بر آتش این اختلاف نفت بریزد و در عوض امریکا چین را به رسمیت شناخته و صندلی نمایندگی در سازمان ملل را به حکومت انقلابی چین سپرد.

چین و دولت تایوان به این تفاهم رسیدند که هر کدام سیاست داخلی و سیستم اقتصادی خود را داشته باشند تا روند پیوند آنها با یکدیگر طی زمان ممکن شود، اما امریکا از چند سال پیش نقشه دیگری را طرح کرد و آن تشویق تایوان به اعلام کشور مستقل و دادن پایگاه نظامی به امریکا.

تنش ها و تدارکات جنگ اینگونه فراهم شد که با انتخابات جدید ریاست جمهوری این سیاست یک گام دیگر به جلو برداشت و حالا  احتمال رویاروئی چین با امریکا و متحدانش در منطقه وجود دارد.

درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تایوان سخنگوی وزارت امور خارجه چین بعنوان اولین واکنش چین گفت: مسئله تایوان یک مسئله داخلی چین و تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی از چین است.

همزمان با این انتخابات و این اظهار نظرها، ارتش چین سلسله رزم آریش هائی را آغاز کرد که آشکارا صف آرائی نظامی برای ورود به تایوان و پیوند آن با چین واحد است.

هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات امریکا، سیاستی واحد را در تحریک تایوان برای اعلام استقلال و سپس استقرار نظامی در آن را دارند. این سیاستی است که ترامپ آن را استراتژی خود اعلام کرده بود و بایدن نیز آن را علیرغم جنگ در اوکراین دنبال کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: