ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ دی ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دولت حامی اوکراین در لهستان

زیر فشار اعتراض های مردمی

سویتسکایا راسیا- ترجمه نعمت بوستانی 
 
 

 

 

 

در مرکز شهر ورشو، پایتخت لهستان روز ۱۴ ژانویه  یک تظاهرات اعتراضی هزاران نفری علیه سیاست‌های دونالد تاسک، نخست‌وزیر جدید طرفدار اروپا، که در انتخابات اخیر پیروز شد، برگزار شد. تظاهرکنندگان با تجمع در میدان مرکزی شهر علیه دولت دست به اعتراضات زدند.

بر اساس برآوردهای خبرگزاری دولتی بیش از ۱۳۵ هزار نفر در این راهپیمایی شرکت کردند. تظاهر کنندگان که با در دست داشتن پرچم‌ ملی و پوسترهای قرمز رنگ که روی آن نوشته شده بود «توسک = ستون پنجم» و «ما از نازی‌ها جان سالم به در بردیم، از توسک نیز جان سالم به در خواهیم برد»، به خیابان آمده بودند.

در  پوسترهای دیگر نیز "توسک" به تلاش برای ایجاد دیکتاتوری ناتو در لهستان متهم شد. معترضان همچنین به آزادی دو وزیر سابق که باتهام فساد در بازداشت بودند نیز اعتراض داشتند.

روز سه شنبه، پلیس وارد کاخ ریاست جمهوری شده و وزیر کشور سابق و معاون وی را باتهام سرکوب مردم و سوء استفاده از قدرت در سال ۲۰۰۷ دستگیر کردند. دادگاه حکم بازداشت کامینسکی و وونشیک را صادر کرد، اما با وجود این رئیس جمهور این کشور، این دو تن را  به بهانه مراسم انتصاب مشاوران جدید ریاست جمهوری به کاخ خود دعوت کرد.

لهستانی ها همچنین از تغییرات در تلویزیون ملی لهستان که توسط مقامات جدید انجام شده ناراضی هستند. پس از تظاهراتی که نمایندگان مجلس در آن سخنرانی کردند، تظاهرکنندگان به سمت مقر تلویزیون دولتی راهپیمایی کردند.

نارضایتی لهستانی ها از نتایج انتخابات اخیر نیز ناراضی اند و در نهایت در شامگاه چهارشنبه کاسه صبر مردم لبریز شد و آتشفشان اعتراضات فوران کرد. در این تظاهرات شعارهایی علیه تقلب در انتخابات و نامشروع بودن مجلس و دولت جدید سر داده شد. تظاهر کنندگان همچنین اعلام کردند که مردم اجازه نخواهند داد تا لهستان از خارج اداره شده و مستعمره اتحادیه اروپا شود.

(حکومت لهستان با گرایش های نازیستی، بزرگترین حامی دولت نازی ها در اوکراین است و مرزهای این کشور تبدیل به پل عبور تجهزات نظامی، مزدوران جنگی و افسران ناتو برای ورود به اوکراین است. کشور رومانی نیز همین موقعیت و سیاست را در سوی دیگر مرز با اوکراین دارد.)

 

https://sovross.ru/2024/01/12/protiv-tuska-i-es/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: