ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۳ آذر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با همکاری اقتصادی با دولت طالبان

گره مهاجران افغانستان را

میتوان با دست باز کرد!

 
 
 

 

بدنبال چند قتل و حادثه جنائی در شهرهای ایران، از جمله نزاع و چاقوکشی جمعی در شهرستان میبد فارس که منجر به قتل یک جوان ایرانی و شورش مردم علیه مهاجران افغانستان دراین شهر شد، وزارت کشور اعلام کرد که مطابق ابلاغ شورای‌عالی امنیت ملی حضور، اسکان و اشتغال اتباع افغانستان در ۱۶ استان ایران ممنوع است. از جمله سفر و اسکان در شهرهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال ‌و بختیاری، کهگیلویه ‌و بویراحمد، گیلان، مازندران، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و همدان.

این حوادث و این نوع تصمیمات حکومتی  نشان میدهد که جمهوری اسلامی نه در گذشته های دور که مرزهای غربی ایران به امید حمایت از جنگ با دولت دمکراتیک افغانستان باز کرد، نه در طول دوباره حکومت طالبان و نه در دوران حضور نظامی امریکا در افغانستان و دو رئیس جمهور دست نشانده امریکا "اشرف غنی" و "حامد کرزای" در این کشور، نتوانسته سیاست و استراتژی یگانه ای را درباره مهاجرین و از جمله مهاجران افغانستان تهیه و اجرا کند. چه در دولت هاشمی رفسنجانی و چه دولت های خاتمی، احمدی نژاد، روحانی و اکنون رئیسی. بحث بر سر گذشته ها نیست که گذشته و به تاریخ پیوسته، ماهی هر زمان که از آب گرفته شود تازه است. امروز باید چاره ای اندیشید و اگر در گذشته سر چشمه با یک بیل خاک گرفته نشد، حداقل امروز به فکر یک سیل بند باشند و این  استراتژی را تنظیم و تا دیر نشده اجرا کنند و الا فردا دیر است. این استراتژی آن نیست که پناهندگان و مهاجران افغانستان را دستگیر و در مرز افغانستان رهایشان کنند. کاری که حداقل به گفته وزیر کشور کنونی انجام شده است. او در همین هفته گفت که بیش از ۴۰۰ هزار تن از مهاجران افغانستان را به کشورشان بازگردانده اند اما آنها دوباره به ایران بازگشته اند.

هر نوع خشونت با مهاجرین افغانستان نه انسانی است و نه شرط همسایگی و برادری با مردم آن کشور، بنابراین یگانه راه باقی مانده سرعت و وسعت بخشیدن همکاری های اقتصادی با دولت کنونی طالبان در افغانستان است. از کنار این همکاری در تمام عرصه ها و از جمله ایجاد صنایع و مکانیزه کردن کشاورزی در افغانستان باید کار درآن کشور تولید کرد تا مهاجران خود برای زندگی و کار به کشورشان بازگردند. هر نوع سرمایه گذاری ایران در این عرصه در افغانستان بسیار سودمندتر از اخراج مهاجران و انتشار مطالب و تفسیرها ومقالاتی علیه آنها در رسانه های داخلی است. این که طالبان خوبند و یا بد، به ما مربوط نیست و این تشخیص با مردم افغانستان است و نه ما. آنچه به ما مربوط است کمک به مردم افغانستان برای داشتن کار و معیشت و زندگی است که از جمله نتایج آن حل مشکل مهاجرت افغان ها به ایران است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۴ دسامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: