ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۸ آذر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

 برای تفاهم بر سر آتش بس غزه

کاخ سفید روی ارتش اسرائیل

بیش از نتانیاهو حساب می کند

 
 
 

 

بدنبال سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تل آویو و دیدار غیرموفقش با نتانیاهو، وزیر دفاع امریکا وارد تل آویو شد. هر دو سفر یک هدف را دنبال کردند  و می کنند و آن آتش بس طولانی در جنگ غزه است که حالا با جلوگیری از حرکت کشتی های اسرائیلی و یا کشتی های به مقصد اسرائیل در دریای سرخ وارد مرحله اقتصادی نیز شده است. این جنگ ضربه کمر شکنی به اسرائیل است اما ضربات آن به اقتصاد اروپا و امریکا نیز کم نیست. این جنگ دوم را یمنی ها رهبری می کنند که گفته می شود مجهز به پیشرفته ترین موشک ها، سامانه های دفاع هوائی و پهپادهای ایرانی نیز هستند. ارتش یمن به همان اندازه تجربه جنگ و جنگیدن را دارد که نیروهای مسلح ایران و به همین دلیل هر نوع حمله نظامی به یمن می تواند نتایج وخیمی برای ناوگانهای نظامی امریکا و اروپا در منطقه داشته باشد. بویژه که ایران نیز بی وقفه منطقه را زیر نظر دارد و با یمنی ها در ارتباط لحظه به لحظه.

همانگونه که درعنوان اول روز گذشته نوشتیم، نشانه هائی از نوعی توافق غیر رسمی و غیر اعلام شده برای جلوگیری از گسترش جنگ غزه میان ایران، روسیه، امریکا شکل گرفته است که عربستان سعودی، مصر و ابوظبی را هم در بر می گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع امنیتی مصری اعلام کردند: مصر و قطر که قبلا برای آتش‌بس یک هفته‌ای و آزادی اسرا مذاکره کردند بر افزایش کمک‌ها و بازگشایی گذرگاهها پیش از آغاز هرگونه مذاکره‌ای پافشاری می کنند.

این دو منبع اعلام کردند:  حماس بر آتش‌بس کامل و توقف حملات هوایی در غزه و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی به عنوان شرط اصلی برای مذاکرات اصرار دارد و موافقت خود را با تکامل آتش‌بس و تحویل اسرا مطابق لیست خود و بدون مداخله هیچ طرفی اعلام کرده‌ است. اسرائیل نیز با لیست حماس موافقت کرده، اما خواهان جدول زمانی و دیدن لیست اسرا قبل از مشخص شدن موعد و مدت آتش‌بس است. رویترز به نقل از همان دو مقام اضافه می کند که هنوز اسرائیل با عقب کشیدن نیروهای نظامی خود از غزه موافقت نکرده‌است.

بلافاصله پس از خروج مشاور امنیت ملی امریکا از اسرائیل لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته وارد تل آویو شده و با وزیر دفاع اسرائیل دیدار و مذاکره کرد.

ظاهرا، امریکا بیش از نتانیاهو روی فرماندهان ارتش اسرائیل برای آتش بس و مذاکرات حساب می کند. اگر این استنباط درست باشد، آنوقت می توان این نتیجه را گرفت که امریکا هم میداند که نتانیاهو از بیم برکناری از قدرت و گرفتار شدن در یک محاکمه جنجالی حاضر به قبول آتش بس طولانی و مذاکرات بر محور طرح دو کشور نیست و به همین دلیل روز به روز مذاکره با فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل برجسته تر می شود.

گفته ‌شده که وزیر دفاع امریکا در جلسه کابینه جنگ اسرائیل نیز شرکت کرده و نظرات و پیشنهادهای امریکا را در آن جلسه مطرح خواهد کرد.

همزمان با سفر مشاور امنیت ملی امریکا و وزیر دفاع آن کشور به اسرائیل، رهبران چهار کشور اروپایی (اسپانیا، ایرلند، بلژیک و مالت)  از سران دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خواسته اند تا برای  آتش‌بس دائمی و پایان جنگ در غزه اقدام کنند. فرانسه نظر موافق با آتش بس دارد اما صدر اعظم آلمان همچنان می خواهد یک سیاست جنگی را، علیرغم بحران رو به تشدید اقتصادی در آلمان در ارتباط با اوکراین و غزه پیش ببرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: