ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳ ابان ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه لاوروف در تهران

۸۵ در صد سند همکاری

میان ایران و روسیه تهیه شده!

اختلاف بر سر قره باغ  قابل حل است

 
 
 
 
 

گزارش اسپوتنیک از تهران: لاوروف وزیرخارجه روسیه که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه ۳+۳ درباره تحولات قفقاز به ایران سفر کرده بود، در یک کنفرانس خبری گفت:

نشست بعدی وزرای امور خارجه "۳+۳" در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در ترکیه برگزار خواهد شد. همه موافق بودند که درها بر روی گرجستان نیز برای نشست بعدی باز شود. ما دلایلی را که رهبری گرجستان تاکنون از پیوستن به این نشست خودداری کرده را درک نمی کنیم.

درگیری در قفقاز تا حدودی زیادی حل شده و طرفین توافق کردند که قره باغ متعلق به آذربایجان است و این مشکل اصلی حل شد. البته اکنون گام‌های عملی برای عادی‌سازی کامل روابط باقی مانده است، در درجه اول آماده‌سازی معاهده صلح، تجدید مرزها و ایجاد روابط اقتصادی و حمل ‌ونقل بدون هیچ مانعی، که همه در نشست‌های روسای جمهور روسیه، آذربایجان و ارمنستان بر سر آن توافق کردند.

همه شرایط لازم برای توافق در مورد تعیین حدود مرزی بین ارمنستان و آذربایجان فراهم است، از جمله، نقشه هایی که از زمان شوروی باقی مانده است که در اختیار روسیه است.

لاورف در بخش دیگیری از مصاحبه خود اشاره به سند همکاری راهبردی میان ایران و روسیه کرد و  گفت: "آماده سازی سند مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و ایران در حال پیشرفته است. من می‌توانم بگویم حدود ۸۵ درصد توافق بدست آمده است و تنها برخی از موضوعات خاص باقی مانده است که یک روند مذاکره فعال در مورد آنها نیز در حال انجام است. ضرب الاجل های مصنوعی لازم نیست بلکه همیشه نتیجه مهم است. من در دیدار امروز خود با رئیس جمهور ایران تعهد روسیه برای تکمیل سریع این سند جدید را تایید کردم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: