ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 ابان ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
  در تهران گفته می شود
یک شورای موقت، عهده‌دار
سیاست خارجی ایران شد!
 
 
 
 

 
در تهران گفته میشود:
ظاهرا سیاست خارجی جمهوری اسلامی، با توجه به موقعیت حساسی که در جهان و منطقه پدیده آمده، تحت کنترل شورائی مرکب از برخی فرماندهان سپاه (از جمله سپاه قدس) و ارتش، وزیر خارجه و دو معاون او و همچنین دو نماینده مستقیم از بیت رهبری قرارگرفته است. این تیم بصورت شورائی و مستقل از دولت تعیین سیاست خواهد کرد. برخی فرماندهان با سابقه سپاه (نظیر سرلشکر رشید فرمانده قرارگاه خاتم و سرلشگر رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه و مشاور نظامی عالی رهبر جمهوری اسلامی) یا در این شورا قرار گرفته اند و یا از سوی این شورا به ماموریت های حساس فرستاده می شوند. متن سخنرانی عبداللهیان در سازمان ملل در همین شورا تهیه و تصویب شده بود.
این شورا در مشورت و همآهنگ با سیاست های نهادهائی مانند سازمان انرژی اتمی و نهاد نظامی "هوا فضا" فعالیت خواهد کرد.
روز گذشته روزنامه شرق که هدایت کنندگان اصلی آن درخارج از این روزنامه از این طرح بو برده اند در مطلبی نوشت: «وزارت امور خارجه به چرخ پنجم گاری تبدیل شده است. درحالیکه در دیگر کشورها وزارت خارجه‌ها مسئول همه امور مربوط به سیاست خارجی هستند و برخی مسائل تخصصی و تکنیکی نیز تنها تحت اشراف و هدایت وزارت خارجه‌ها بین دیگر نهادها انجام می‌شود. بنابراین نهادهایی که از هماهنگی با وزارت خارجه مستثنا شده‌اند، نمی‌توانند رأسا امور مربوطه را (هدایت) و با همتایان خود در دیگر کشورها مذاکره کنند. در شرایطی که حتی وزارت خارجه ما به دلایلی که می‌دانیم، قابلیت‌های دیپلماتیک لازم را ندارد، چطور می‌توان انتظار داشت سایر نهادها چنین توانایی و قابلیتی را داشته و بتوانند در مواجهه با طرف‌های خارجی از عهده حفظ منافع ملی برآیند؟ اعتبار وزارت خارجه در نگاه جهانیان باید به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار نظام مورد شناسایی باشد. وزارت خارجه موجود ظاهرا از هر جهت مورد تأیید مجلس موجود است.»
روز گذشته سرلشگر رشید فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، که تاکنون بسیار به ندرت درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی دهان می گشود، گفت: «اطلاعات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که فرماندهان سنتکام و نیروهای زمینی و دریایی ارتش آمریکا در قرارگاه زیرزمینی در تل‌آویو در کنار فرماندهان رژیم صهیونیستی تهاجم وحشیانه آن‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین را هدایت می کنند.»
(آنچه که غلامعلی رشید گفته، بخش اندکی از آن نظراتی است که روز گذشته پوتین در یک برنامه تلویزیونی علیه امریکا و نقش آن در جنگ غزه بیان داشت که ترجمه آن را در عنوان اول شماره امروز پیک نت می خوانید.)

به كانال تلگرام پيك نت بپیوندید:
https://telegram.me/pyknet


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  1 نوامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: