ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ ابان ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روزنامه نگار و اقتصاد دان امریکائی:

امریکا و ناتو سرنوشت

اروپا را بدست گرفته اند!

راشا تودی- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

"پل کریگ رابرتز"، روزنامه نگار و اقتصاددان آمریکایی، روز ۱۵ نوامبر در مصاحبه ای با کانال یوتیوب Dialogue Works گفت:

 کشورهای اروپایی اساساً هیچ حق حاکمیتی ندارند زیرا آنها تحت کنترل کامل بروکسل و واشنگتن هستند و قادر به اتخاذ سیاست خارجی و اقتصادی مستقل نیستند. در چنین شرایطی، ناتو تبدیل به ابزاری برای آمریکا شده تا ایده های خود را پیاده کند و کشورهای عضو ناتو اساساً به عنوان "زندانی" عمل می کنند و نقش تأمین کننده منافع ایالات متحده را بر عهده دارند.

به نظر من کشورهای اروپایی دیگر حافظ منافع ملی کشورهای خودشان نیستند. من معتقدم که آنها تحت نظارت واشنگتن هستند و دیگر نمی‌توان چنین دولت هایی را دولت های مستقل قلمداد کرد. این دولت ها حتی ارزهای ملی خود را هم ندارند زیرا یورو، یک ارز فراملی است که توسط بانک مرکزی اروپا کنترل می شود و به هیچیک از دولت های اروپایی پاسخگو نیست. با این حساب معلوم می شود که آنها فاقد حاکمیت ملی هستند.

اکثر کشورهای جهان مدتهاست به این وضع عادت کرده اند، اما تا کی این وضع قابل دوام است؟
از زمانی که عثمانی ها در قرن هفدهم در دروازه های وین متوقف شدند، غرب بر جهان حکومت کرده است. اکنون غرب این موقعیت را دارد از دست می دهد، اما برای اینکه جایگزینی یافت شود زمان لازم است.

فعلا ظهور روسیه و چین غرب را محدود می کند، که امری کاملا بدیهی است. خواه ناخواه تغییرات صورت خواهند گرفت و جهان چهره دیگری به خود خواهد گرفت. یعنی همان چیزی که در حال وقوع است و شاهد آن هستیم.

 
https://russian.rt.com/inotv/2023-11-17/Pol-Krejg-Roberts-evropejskie-strani


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: