ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ ابان ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت

به قیمت کشتار و ویرانی

اسرائیل می‌خواهد بر نفت

و گاز غزه چنگ بیاندازد!

 
 
 

 

 

حسین موسویان دیپلمات قدیمی جمهوری اسلامی که چند سال سفیر جمهوری اسلامی در آلمان بود و مدتی نیز مشاور یکی از تیم های متعدد مذاکره‌کننده اتمی و اکنون گویا در امریکا بسر می برد و گاه گاهی سخنرانی می کند و یا مقاله ای برای رسانه های امریکا می نویسد، در تازه ترین مقاله خود در "میدل ایست آی" مسئله استخراج نفت در سواحل غزه توسط اسرائیل را مطرح کرده است. البته این مسئله، پیش از این از سوی یک تحلیلگر جوان اهل تونس که در لندن زندگی می کند و یک کانال خبری- تحلیل در یوتیوب نیز دارد مطرح شده بود، که پیک نت آن را ترجمه کرده در شماره ۱۰ آبان خود منتشر کرد. چند روز پس از انتشار آن تحلیل در پیک نت، برخی مطبوعات و رسانه های ایران بدون ذکر نام پیک نت آن مطلب را منتشر کردند.

https://www.pyknet.net/1402/05aban/10/page/jang.htm

هدف واقعی اسرائیل در کشتار و ویرانی غزه، سلطه بر نفت و گاز و دریای مدیترانه است و سپس گشایش یک کریدور تجاری- نفتی و گازی برای فلج کردن طرح جاده ابریشم. در مقاله ای که لینک آن را در بالا آورده ایم این مسئله با دقتی بیش از دقت موسویان مطرح شده است. اسرائیل خود نیز میداند که آن بذری که در غزه پاشیده و خون پای آن ریخته، قطعاً به نهال های تازه ای تبدیل خواهد شد. این کودکان که امروز ظالمانه یتیم و دربدر شده اند، هر کدام در آینده چند نیروی جنگنده خواهند شد. نام سازمانشان مهم نیست، مهم اینست که آنها سرزمینشان را تحت هر نام و اندیشه ای پس خواهند گرفت و جنایات امروز اسرائیل را تلاقی خواهند کرد. نفت و گاز غزه متعلق به آنهاست و آن را از امریکا و اسرائیل و کمپانی های نفتی پس خواهند گرفت. البته، اگر اسرائیل بتواند آن را تصاحب کند.

بهر روی موسویان در "میدل ایست آی" نوشت:  

بعد از حمله ۷ اکتبر حماس که به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر و اسارت صدها اسرائیلی منجر شد، اسرائیل بسیار وحشیانه عمل کرده است. اسرائیل بیش از ۱۸۰۰۰ تن بمب بر سر مردم غزه فرو ریخته و بیش از ۱۱۰۰۰ نفر را کشته است. یک مقام سازمان ملل به اعتراض استعفاء داد و در توضیح دلیل استعفای خود نوشت: غزه کتاب نسل کشی است که همه کشورهای غربی در این جنایت شریک هستند.

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته که تا نابودی کامل حماس از پای نخواهد نشست. درحالیکه یورش وحشیانه به غزه ادامه دارد، موضوع منابع انرژی غزه نیز یکی از پیچیدگی های تجاوز اسرائیل به غزه است.

طبق مطالعات منتشر شده کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، منابع عظیم نفت و گاز در نوار غزه و کرانه باختری وجود دارد. این گزارش میگوید: «درمناطق سرزمینهای اشغالی فلسطین ثروت هنگفت منابع نفت و گاز وجود دارد که کشور اشغالگر مانع بهره برداری فلسطینی شده است».

توافق اسلو ۲ که در سال ۱۹۹۵ امضاء شد، حقوق دریایی تا ۲۰ مایلی ساحل را برای فلسطینی ها تضمین کرد. بر این اساس مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۱۹۹۹ یک قرارداد ۲۵ ساله برای اکتشاف گاز با گروه گاز انگلیس امضاء کردند. در سال ۲۰۰۰ دو چاه بزرگ گاز در سواحل غزه با ذخیره ۱.۴ تریلیون مترمکعب کشف شد که ۶۰ در صد ذخائر این منابع متعلق به سواحل فلسطینی ها بود. نخست وزیر اسرائیل نیز اجازه آغاز عملیات حفاری چاه اول تحت مسئولیت تشکیلات خودگردان فلسطین را صادرکرد.

بعد از حمله نظامی روسیه به اکراین در فوریه ۲۰۲۲، اروپا منابع جایگزین گاز روسیه را در دستور کار قرار داد و گفتگو برای امضاء یک قراردادی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار با مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین، حماس، مصر و اسرائیل را آغاز کرد و هدفش این بود که تا مارس ۲۰۲۴ تولید گاز عملیاتی شود. چنین توافقی میتوانست به نفع همه طرفهای ذینفع باشد منتهی عملی نشد و با توجه به جنگ فعلی غزه، شانسی برای این موضوع حداقل در آینده نزدیک وجود نخواهد داشت.

اما در ۲۹ اکتبر امسال یعنی کمتر از دو هفته بعد از حمله اسرائیل به غزه، نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ۱۲ مجوز اکتشاف به شش کمپانی اروپایی داد تا عملیات اکتشاف گازهای مخازن سواحل باسین دریای مدیترانه را آغازکنند. ارزش منابع این مخازن حدود ۵۲۴ میلیارد دلار است که بخشی از این منابع در حوزه فلسطینی ها در نوار غزه و کرانه باختری است.

علاوه بر آن در حاشیه نشست کشورهای گروه ۲۰ در دهلی نو، آمریکا، اروپا، هند، عربستان و امارت در مورد یک کریدور جدید اقتصادی توافق کردند که از هند به خلیج فارس و خاورمیانه و نهایتاً به اروپا ختم میشود. این پروژه رقیب پروژه جاده ابریشم چین خواهد شد. نتانیاهو گفت: «پروژه اقتصادی کریدور جدید هند به اروپا بزرگترین پروژه همکاری تاریخ ما است و کشور اسرائیل هم دروازه اصلی کریدور هند به اروپا خواهد بود».

با توجه به این واقعیت ها، موضوع حاکمیت بر غزه برای اسرائیلی ها یک فاکتور مهم است.

اسرائیل بنا دارد که به صادرکننده مهم گاز و بعد نفت تبدیل شود. در ۲۰ سال گذشته اسرائیل از یک واردکننده به یک صادر کننده گاز تبدیل شده است. تجاوز اکتبر ۲۰۲۳ نتانیاهو به غزه در ادامه تجاوز سال ۲۰۱۴ به این منطقه میباشد که در آن سال نیز حداقل ۲۱۰۴ فلسطینی کشته شدند و ۱۴۶۲ نفر آنها شهروندان غزه بودند.

طرح اسرائیل برای اشغال غزه و مهاجرت دادن ۲.۳ میلیون اهالی غزه به مصر، مرتبط است با طرحهای انرژی اسرائیل. وزیر دفاع اسرائیل گفت که «ما غزه را از همه چیز تخلیه میکنیم» و اخیراً نیز طرح محرمانه یک وزیر دیگر اسرلائیلی برای انتقال ۲.۳ میلیون فلسطینی ساکن غزه به صحرای سینای مصر فاش شد.

نهایتاً اینکه هدف اصلی نتانیاهو نه تنها نابودی حماس و تخلیه غزه از فلسطینی ها، بلکه علاوه بر اینها دنبال سلطه بر میلیاردها دلار ذخائر گاز غزه نیز میباشد.

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: