ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ مهر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۰ مهر

دلائل روسیه و چین

برای حمایت از

افزایش صادرات نفت ایران

 
 
 

 

آیا آنگونه که رسانه های روسیه ستیز و چین گریز داخل کشور مدعی اند، این دو کشور با مذاکرات غیر مستقیم و یا حتی مستقیم ایران با امریکا مخالفند؟ آیا اگر ایران بتواند بخش هائی از پولهای بلوکه شده ایران را از چنگ امریکا و کشورهای تابع آن در آورده و یا ایران بتواند نفت بیشتری فروخته و آن را به زخم بحران اقتصادی و گرانی و کمبودها بزند مخالفت دارند؟

تحلیل رویدادها، در چارچوب مناسبات با بریکس و شانگهای و تجارت "اورو آسیا" و مناسباتی که چین و روسیه با ایران برقرار کرده اند، به سئوالات بالا پاسخ منفی میدهد. و یا حداقل ما اینگونه فکر می کنیم و البته برای آن دلائلی هم داریم. از جمله این که نه تنها چین و روسیه، بلکه کشورهایی نظیر سوریه، ونزوئلا که قطعا حوادث و رویدادهای ایران را با دقت پیگیری می کنند، نگران ادامه بحران اقتصادی در ایران و ادامه نارضائی مردم هستند و میدانند که هدف امریکا از تحریم ها، تشدید گرانی ها، کمبودها، نارضائی ها، شورش و رشد فساد در درون حکومت هستند و میدانند که این بحران خود فساد زاست. طبیعی است که کشورهای یاد شده در بالا، خواهان بهبود وضع اقتصادی ایران باشند. طبیعی است که از روندی حمایت کنند که ایران بتواند در پایان آن، به تحریم تسلیحاتی و موشکی کشور خاتمه بدهد. طبیعی است که با کاهش بحران اقتصادی ایران، آنها با دست بازتری می توانند قرار دادهای اقتصادی با ایران منعقد کرده و وارد طرح های مشترک شوند.

این تحلیل به ما می گوید، کشورهای یاد شده در بالا، حتما کمک هم می کنند که ایران بر بحران اقتصادی خود غلبه کند. از جمله با فروش هر چه بیشتر نفت و این درست خلاف نظر آن رسانه ها و باصطلاح کارشناسان اقتصادی و سیاسی طرفدار غرب در ایران است که می گویند و می نویسند که ایران با افزایش فروش نفت، با روسیه و عربستان وارد رقابت شده است و امریکا به همین دلیل از افزایش فروش نفت ایران حمایت می کند و یا لااقل در برابر آن سکوت کرده است. این احتمال هست که امریکا با چنین تصوری به سکوت کنونی ادامه میدهد، اما هر طرح و تصوری که امریکا دارد، قرار نیست به نتیجه برسد و همان بشود که امریکا نقشه آن را دارد.

درعین حال، آن میزان که ایران اکنون نفت می فروشد نه در حد رقابت با "اوپک پلاس" است و نه ربطی به کاهش میزان تولید نفت عربستان و روسیه دارد و می تواند جای خالی آنها را در بازار جهانی پر کند.

ظاهرا مسکو و ریاض مشترکا موفق آن هستند که ایران بتواند جای خود را در بازار جهانی نفت باز کند و عربستان نیز در چارچوب مناسبات جدید میان آن کشور با ایران، در تفاهمی متقابل، با آتش‌بس در یمن موافقت کرده و از این طریق هزینه‌های جنگی عربستان و امارات کاهش یافته و جبران کاهش تولید نفت را می کند.

هم روسیه و هم چین می دانند که اروپا و امریکا اکنون تحت تصمیم "اوپک پلاس" که روسیه و عربستان رهبری آن را برعهده دارند، چاره ای ندارند که نفت را به بهای اعلامی و جهانی خریداری کنند. از طرف دیگر چین نفت را با قیمت زیر قیمت بازار از ایران می خرد و روسیه نیز نفت هند را  زیر قیمت جهانی تامین می کند و امید غرب به فشار نفتی به هند و محتاج شدن آن کشور به غرب و دور شدن از بریکس و روسیه را به نا امیدی تبدیل کرده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲ اکتبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: