ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۵ مهر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۵ مهر

سخنرانی پوتین در اجلاس " والدای"

دنیای آینده؛ دنیای

تصمیمات جمعی است

URA.RU ترجمه و تنظیم بهمن دوستدار

 
 
 

 

 

هواپیمای پریگوژین با انفجار نارنجک در داخل هواپیما سرنگون شد. زمانی که قره باغ استقلال خود را اعلام کرد، هیچکس آن را به رسمیت نشناخت، حتی ارمنستان. نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ از سال ۲۰۲۰ تنها حق نظارت بر رعایت آتش بس را داشته اند اکنون نیز اگر ارمنستان در چارچوب پیمان امنیت جمعی باقی بماند، مسکو آماده است کمک به ارامنه قره باغ را ادامه بدهد. با قاطعیت می گویم که طبق دکترین نظامی روسیه، هیچ کشوری نمی تواند موجودیت کشور ما را تهدید کند. ضمنا هیچ عقل سلیمی به استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه فکر نمی کند.

کسانی می گویند "ما به طور جدی به شما هشدار می دهیم." شما کی هستید؟ و به چه حقی به کسی هشدار می دهید؟ دنیای آینده دنیای تصمیمات جمعی است. امنیت برخی به هزینه دیگران غیرممکن است. غرب باید چشمان خود را باز کند و ببینید که دوران استعمار مدت هاست پایان یافته است. ایالات متحده و غرب می خواهند سیستم اقتصادی خود را به همه تحمیل کنند، این یک تفکر مزخرف و چرند است. شما که هستید که می خواهید همه تحت انقیاد شما باشند؟  ما امروز با وظیفه ساختن یک دنیای جدید روبرو هستیم. در طول ۲۰ سال، تغییرات جدی در جهان رخ داده و آمریکا و کشورهای همپیمان آن باید این را بفهمند که دوران هژمونی گذشته است.... ادامه

رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی در نشست عمومی باشگاه والدای، به صراحت اعلام کرد که به هژمونی ایالات متحده و اتحادیه اروپا پایان خواهد داد. بلوک قدرتمندتری در جهان از کشورهایی در حال شکل گیری است که آنها به حاکمیت و منافع خود فکر می کنند، اما نه به ضرر دیگران که آماده همکاری با یکدیگر در شرایط مساوی هستند.  رویکرد تمدنی پوتین، چشم انداز آینده فدراسیون روسیه و جایگاه آن در جهان، ادامه سخنرانی معروف او در مونیخ بود.

باشگاه والدای دانشمندان علوم سیاسی را از سراسر جهان برای بحث و گفتگو گرد هم می‌آورد این، بیستمین دوره آن بود که به موضوع «جهان چند قطبی و چگونگی تضمین امنیت و توسعه برای همه اختصاص داشت.

فضای صمیمی در سالن جلسات عمومی حاکم بود و بیشتر حاضران دانشمندان و محققینی بودند که گرد هم آمده بودند تا به سخنرانی رئیس جمهور روسیه گوش بدهند و از نزدیک بدانند که حداقل در آینده نزدیک موضع روسیه در عرصه بین المللی چگونه خواهد بود.

پوتین در سخنرانی خود تاکید کرد: فدراسیون روسیه همواره  آماده همکاری سازنده بوده و هست، اما نه انطور که ایالات متحده و شرکای آن میخواهند. روسیه هرگز تسلیم نخواهد شد و قبلا این را به آنها گفته بودیم.

پوتین در ادامه افزود: نفوذ غرب در جهان یک اهرم نظامی- مالی است؛ که برای حمایت از خود بی وقفه نیاز به «سوخت» جدید دارد. بنابراین، غرب نمی تواند متوقف شود و به همین دلیل استدلال‌ها، و پیشنهادهای ما همیشه نادیده گرفته شده است.

روسیه برای توقف کردن جنگی که کیف با حمایت غرب علیه ساکنان منطقه دونباس به راه انداخته بود، عملیات ویژه ای را در اوکراین آغاز کرد. برای این عملیات هیچ دلیل دیگری وجود ندارد.

ما در مورد اصولی صحبت می کنیم که نظم نوین جهانی باید بر مبنای آن باشد. صلح پایدار تنها زمانی حاصل می شود که همه احساس امنیت کنند. پایبندی به رویکردهای بلوک، تمایل به سوق دادن جهان به تقابل دائمی، میراث باطل قرن بیستم است.

هیچیک از تمدن‌هایی که در جهان وجود دارد، بهتر یا بدتر از دیگری نیست.  همه آنها بر خاسته از آرمان‌ها، فرهنگ‌ها و سنت‌های خلق هایشان است و باید به آنها احترام گذاشت. هرگونه همسان سازی کلیشه ای مردود است. این یک ترکیب پیچیده است که فرآیند آن یک جامعه متحد و برابر حقوق، بر پایه استقلال و احترام متقابل است.

تمدن و حاکمیت  فدراسیون روسیه نیز دارای تنوع ملل و فرهنگ و افکار و آراست. ما امروز شاهد پیوستن دولت ها و تمدن های بیشتری به این برنامه و به این ایده جهان شمول هستیم.

بشریت امروز  به سمت رویارویی بلوک بندی ها حرکت نمی کند. جهان در مسیر هم افزایی دولت ها، تمدن ها و ایجاد فضاهای بزرگ، برای رشد و توسعه پیش می رود.

ما می خواهیم در جهانی باز و به هم پیوسته زندگی کنیم. باید محیطی بدون مانع برای رشد وجود داشته باشد. ما می‌خواهیم که تنوع جهانی پایه توسعه جهانی باشد. ما طرفدار نمایندگی اکثریت جهانی هستیم نه هژمونی خواص. دنیای آینده دنیای تصمیمات جمعی است. ما طرفدار امنیت جهانی و صلح پایدار بر اساس احترام به منافع همه هستیم. ما طرفدار برابری و تفاوت در ظرفیت کشورهای مختلف هستیم و از دیگران نیز می خواهیم به این اصول بپیوندند.

فرازهائی از سخنرانی پوتین را در ادامه می خوانید:

- درباره انفجار و سقوط هواپیمای حامل پریگوژین رهبر واگنر کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه از عدم وجود تأثیر خارجی در هواپیمای پریگوژین را  تائید کرده و اعلام داشته که خرده هایی از نارنجک دستی در بدن کشته شدگان کشف شده است.

- در باره پول واحد بریکس پوتین گفت: لازم است نه یک ارز واحد، بلکه یک سیستم لجستیک مالی و تسویه متقابل با ارزهای ملی ایجاد شود.

- درباره انفجار لوله گاز استریم هیچ نتیجه ای از تحقیقات اعلام نشده و به احتمال زیاد اعلام نیز نخواهد شد.

- ما اطلاع داریم که اوکراینی‌ها قصد دارند به "ترک‌ استریم" که گاز روسیه را به بخشی از اروپا می رساند نیز آسیب برسانند. آنها سعی می‌کنند به آن حمله کنند، ما در این مورد رهنمودهای انگلیسی را می‌شنویم.

- روسیه آماده افزایش تولید "ال ان جی" و ایجاد خطوط لوله جدید برای تامین گاز سایر کشورهاست.

- روسیه هرگز با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا مخالفت نبوده، بلکه ما مخالف عضویت این کشور در ناتو هستیم.

- درباره قره باغ نیز پوتین گفت: 15 سال است که روسیه به ارمنستان پیشنهاد می دهد که مصالحه کند و پنج قلمرو قره باغ را به آذربایجان بازگرداند و دو قلمرو را برای خود نگه دارد، اما آنها نپذیرفتند. اکنون نیز خود ارمنستان قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته است.

زمانی که قره باغ استقلال خود را اعلام کرد، هیچکس آن را به رسمیت نشناخت، حتی ارمنستان.

نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ از سال ۲۰۲۰ تنها حق نظارت بر رعایت آتش بس را داشته اند. اکنون نیز اگر ارمنستان متحد روسیه باقی بماند، مسکو آماده است کمک به ارامنه قره باغ را ادامه بدهد.

- پوتین درباره حضور یک عضو ارتش نازی های آلمان در پارلمان کانادا وتشویق او توسط نمایندگان گفت: اگر رئیس پارلمان کانادا نمی داند که هیتلر و ارتش او علیه روسیه جنگیده اند، او یک نادان است.

- من امروز با قاطعیت می گویم که طبق دکترین نظامی روسیه هیچ کشوری نمی تواند موجودیت کشور ما را تهدید کند. ضمنا هیچ عقل سلیمی به استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه فکر نمی کند.

- کسانی می گویند "ما به طور جدی به شما هشدار می دهیم." شما کی هستید؟ و به چه حقی به کسی هشدار می دهید؟ دنیای آینده دنیای تصمیمات جمعی است. امنیت برخی به هزینه دیگران غیرممکن است. غرب باید چشمان خود را باز کند و ببینید که دوران استعمار مدت هاست پایان یافته است. ایالات متحده و غرب می خواهند سیستم اقتصادی خود را به همه تحمیل کنند، این یک تفکر مزخرف و چرند است. شما که هستید که می خواهید همه تحت انقیاد شما باشند؟

- ما امروز با وظیفه ساختن یک دنیای جدید روبرو هستیم. در طول ۲۰ سال، تغییرات جدی در جهان رخ داده و آمریکا و کشورهای همپیمان آن باید این را بفهمند که دوران هژمونی گذشته است.

 

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۷ اکتبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: