ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۹ مهر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه کریستین امانپور با سفیر فلسطین در انگلستان

اجلاس قدرت های جهان

راه حلی نهائی برای فلسطین پیدا کند

ترجمه و تنظیم عسگر داوودی

 
 
 

 

 

در ارتباط با جنگ غزه، کریستین امان پور از طرف شبکه تلویزیونی «سی ان ان» با سفیر فلسطین در انگلستان مصاحبه کرد.  «حسام زملط» سفیر فلسطین در انگلستان دراین مصاحبه گفت:

 

کریستین امانپور: ابتدا بگوئید که آیا رفتار حماس با غیر نظامی های اسرائیلی را محکوم می کنید؟ غیرنظامی هایی که کشته یا به گروگان گرفته شده اند.

حسام زملط: در ابتدا باید بگویم که رسانه های غربی باید این چارچوب را رها کنند. چارچوبی که بانی وضعیت فعلی است.

س: می خواهم بدانم که شما از کشتار غیرنظامیان حمایت می کنید؟

ج: البته که نه.

س: یعنی آنرا محکوم می کنید؟

ج: جان باختن غیرنظامی ها، از هر طرف، غم انگیز است. آنچه روی داده بسیار نگران کننده است. شما گفتید که 700 اسرائیلی جان باخته اند. من هم اضافه می کنم که تاکنون حدود 200 فلسطینی نیز جان باخته و بیش از هزار و 600 تن مجروع شده اند. تمام مجتمع های مسکونی در حال ویران شدن است. این یک جنایت جنگی است که اسرائیل مرتکب می شود. آنچه غم انگیزتر است، کوری و کری جهان و مجامع بین الملی طی سالهای اخیر است. ما چنین روزهائی را هشدار داده بودیم. اسرائیل می دانست که این اتفاق خواهد افتاد. جنبش ملی فلسطین 30 سال پیش مسیر دیگری را پیش گرفت. ما به آنچه جهان از ما خواست متعهد شدیم. به رسمیت شناختن اسرائیل، تعهد به مذاکره و خشونت پرهیزی و مشروعیت بین المللی و در مقابل از اسرائیل فقط یک انتظار داشتیم و آن عقب نشینی از مناطق اشغالی و متوقف کردن گسترش شهرک های استعماری بود. اما حتی یک روز هم اسرائیل چنین نکرد و چشم انداز آن راه حل را به کلی از بین برد. ما از جهان هم فقط یک انتظار داشتیم. رعایت قانون برای همه، به طور برابر! برای اوکراین و برای فلسطین. اما جهان در حفظ این برابری شکست خورد و هیچ مسئولیتی نمی پذیرد. اکنون همه مسیرهای سیاسی به بن بست رسیده است. استفاده از هر مسیر قانونی، مثل دیوان بین المللی دادگستری برای ما به بن بست رسیده . دیدید که واکنش آمریکا و انگلیس چه بود.

س: می خواهم بدانم از این به بعد چه خواهد شد؟ اسرائیل پس از اقدام شبه نظامی های فلسطین اعلام جنگ کرده است. البته فکر نمی کنم دوستان شما باشند چون حماس از مقامات رسمی فلسطین حمایت نمی کند. حالا جنگ آغاز شده و همانطور که گفتید، شدت بیشتری هم خواهد گرفت.

ج: بله جنگ آغاز شده و می بینید. ما امروز این حرفها را می زنیم چون این اتفاق امروز برای اسرائیل رقم خورده، اما این اتفاق هر روز برای فلسطینی ها رقم می خورد. هر روزِ. فلسطینی ها هر روز هدف قرار می گیرند، کشته می شوند، بازداشت می شوند، محاصره می شوند، خاکشان مصادر می شود، اماکن مقدس شان هتک حرمت می شود. شما دیدید که این اتفاق نه فقط برای مسلمان ها، بلکه برای مسیحی ها نیز می افتد. آنها در مسجد القصی و کلیساها روی فلسطینی ها تف می اندازند. مردم ما در سال های اخیر شاهد آپارتاید بوده اند و سرزمینشان غصب شده و امید به یک راه حل سیاسی برای احقاق حقوقشان از بین رفته است.بنابراین این نوع مسائلی هستند که نیاز داریم راجع به آنها بحث بکنیم.

س: بله میدانم. طیف سیاسی اسرائیلی و ایالات متحده و همه، طوری رفتار می کنند که گوئی مساله فلسطین دیگر وجود ندارد. بررسی راه حل «دو دولت» و ابزار دیپلماسی متوقف شده است. بگذارید قبل از این مسائل، بپرسم که انگیزه حمله اخیر چه بود؟ این حمله در روزی خاص، یعنی 6 اکتبر و در 50 سالگی جنگ «یوم کیپور» اتفاق افتاد. روزی که مصر و سوریه اسرائیل را با حمله نظامی غافلگیر کردند. به نظر شما، انگیزه این حمله بسیار پیچیده حماس چه بود؟

ج: نمی دانم. واقعا نمی دانم. البته ما می دانستیم که این اتفاق به هر حال می افتد. فقط دیر و زود داشت. ما هر روز فریاد می زدیم که هیچ خلایی باقی نگذاشته اید! به حرف های ما بی توحهی نکنید! می گفتیم دقت کنید! تمایل مردم به آزادی و پایان دادن به اسارت و بردگی را دست کم نگیرید! به حواس پرتی هایی که اسرائیل ایجاد می کرد، دقت کنید. مطمئن باشید که خود پرست ها در دولت اسرائیل، هرگز تغییر رویه نخواهند داد. بنابراین، صحبت اصلی در مورد زمان این حمله نیست. مساله این است که ما راجع به همه چیز حرف می زنیم به جز مسایل اساسی و دلایل ریشه ای! 75 سال است که این حرف ها را می زنیم. یک جمله بگویم. می دانید از زمان «النکبه» ، هفتاد درصد جمعیت غزه پناهنده اند؟ می دانید که آنها از سال 2007 تا به امروز در محاصر قرار دارند؟ در بزرگترین زندان بدون سقف دنیا! همه اینها باعث خلق رویدادهای مورد بحث شما می شود.

 (روز نکبت. به عربی: «یوم النکبه» اصطلاحی است که اشاره به سالگرد بیرون راندن، فراری دادن و کوچ اجباری صدها هزار فلسطینی از سرزمینشان و تشکیل اسرائیل در فلسطین اشغالی در ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی، دارد.م)

س: طبیعی است که اسرائیلی ها بگویند این اتفاق، به طور مثال در نتیجه عقب کشیدن نگهبان ها از مناطق رقم خورده است. شما درست گفتید. آن منطقه بشدت محافظت می شد. پیشتر داشتم با « مایکل اورن» سفیر پبشین اسراییل در آمریکا صحبت می کردم. او می گفت حتی شما، یعنی مقامات فلسطینی در کرانه باختری، حتی مصطفی و محمود عباس نیز تحت فشار است.نظر شما چیست؟

ج: این ادعا یاوه و غیر منطقی است. یک اسرائیلی همیشه دروغ می گوید. شرایط مردم ما در غزه با شرایط مردم کرانه باختری، اورشلیم و پناهنده های ما متفاوت نیست. ما پیرامون یک رنج و هدف مشترک متحد هستیم، یعنی پایان دادن به اشغال و بی قانونی. البته که با هم تفاوت سیاسی داریم اما می دانیم که آنچه باید با آن مبارزه کنیم، اشغال نظامی اسرائیل، استعمار و نظام سلطه نژادی است که برما تحمیل شده. در این مورد اشتباه نمی کنیم. پس این یک مسئله فقط فلسطینی نیست.این نشانه شکست همه بازیگران بین المللی در بی توجهی به مسئله است. به جای عبرت گرفتن، چیزهایی که از بسیاری از بازیگران بین المللی، از جمله آمریکا و انگلیس شنیدم همین اشتباه و شکست را دو چندان می کند.

س: گزینه شما چیست؟

ج: ترک اشتباهی که ما را به اینجا کشانده.

س: در حال حاضر راه حل چیست؟ جه اتفاقی باید بیفتد؟ اسراییل پاسخ حماس را ندهد؟

ج: راه حل جایگزین، یعنی سیاستمداری و اجرای برابر قانون بین المللی است. ما از انسان های دیگر کمتر نیستیم. ما فرزندان خدایی کوچکتر نیستیم و با ملت های دیگر برابریم. قدمت این ظلم به 75 سال رسیده است. شما شرایط غزه را می بینید. تا فردا صبر کنید تا ببینید هزاران تن جان و زندگی شان را از دست می دهند. دیگر کافی است. تنها راه حل، احترام به حق طبیعی و مشروع مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خویش و برای بازگشت به سرزمین ها و تشکیل دولت های خودشان است.

طفره رفتن از این راه حل و جایگزین کردن مسیرهای انحرافی را متوقف کنید. صلح، فقط با ما فلسطینی ها حاصل می شود و نه هیچکس دیگر. چون اسرائیل با ما مشکل دارد، زمین های ما را غصب کرده و به ما ستم می کند. این شجاعت مجامع بین المللی، مستلزم اجرای برابر قوانین بین المللی است. اسرائیل به عنوان اشغال گر، مسئولیت محافظت از جان غیر نظام های مناطق تحت اشغالش را بر عهده دارد. آیا این حرف من درست نیست؟ قانون بین الملی این است. مسئولیت تمام و کمال اطمینان از سلامت غیر نظامی ها بر عهده اسرائیل است.

س: نگران نیستید که این احتمالات، با اقدامات تروریستی شبه نظامی های حماس و بمب انداختن بر سر غیر نظامی ها، کشتن و به گروگان گرفتن آنها به خطر بیفتد؟

ج: خیر.

س: چطور در این زمینه می خواهید اخلاق را حفظ کنید؟

ج: ما اخلاقیات را با اصرار به قوانین بین المللی، با ارجاع به سیستم قضایی بین المللی و با در خواست رای دادگاه کیفری بین المللی حفظ می کنیم. اجازه بدهید که قضات بین المللی به مناطق اشغال شده فلسطین بیایند، قضاوت کنند و رای صادر کنند. ما رای آنها را خواهیم پذیرفت. اگر مرتکب هر اشتباه و جرمی شده باشیم، آن را می پذیریم. اما همه می دانند که این اسرائیل است که تمام مقررات بین المللی و شئونات انسانی مشترک ما را زیر پا گذاشته است.

س: پرسش پایانی.آیا کشور هایی مثل آمریکا می توانند با میانجیگری از شدت تنش ها بکاهند؟

ج: ایالات متحده صلاحیتش را از دست داده است. من اخبار واشنگتن را دنبال کردم. واشنگتن، مسئاله اسرائیل را یک مساله داخلی اعلام می کند و نه یک مسئله مربوط به سیاست خارجی و با این مسئله فوتبال سیاسی بازی می کند. راه حل مسئله همکاری جهانی و مجامع بین المللی است. البته آمریکا باید حضور داشته باشد، همچنین اروپا و دیگر کشورهای جهان از جمله چین لازم است حضور داشته باشند. سراسر جهان باید برای خاتمه این نزاع دست به دست بدهند. درست مثل کاری که برای منازعات دیگر کردند. ما استثنا نیستیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: