ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۲ مهر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

۴۴ سال سکوت درباره حاج آقا حسین ملک

شرکت مجتبی خامنه ای

در مراسم یادبود رئیس کتابخانه "ملک"

 
 
 

 

 

حجت الاسلامی بنام "رضوان طلب"، رییس کتابخانه و موزه "ملک" بود. برای او که درعین حال  استاد دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران نیز بود، مراسم یادبودی گرفتند که مجتبی خامنه  ای نیز در آن شرکت کرد. این مراسم در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد و حدس و گمان هائی درباره ظاهر شدن مجتبی خامنه ای دراین مراسم وجود دارد. این حدس و گمان ها از آنجا ناشی می شود که از میان آن همه مراسم فرهنگی و نظامی و حکومتی و دانشگاهی که در سالهای گذشته در ایران برگزار شده، چه شده که مجتبی خامنه ای در مراسم رئیس یک کتابخانه ظاهر شده است؟

اما، موزه ملک. حاج آقا حسین ملک بزرگترین مالک و ثروتمند خراسان بود که نه در زمان شاه به او باج داد و نه در جمهوری اسلامی زیر بار روحانیون به حکومت رسیده رفت. وقتی اصلاحات ارضی در ایران شروع شد، به او توصیه کردند اختیار زمین های کشاورزی خود در روستاهای خراسان را به شاه بدهد تا او برای آنها سند صادر کرده و به روستائیان بدهد. حاج آقا رضا که در حقیقت حاکم بی حکم خراسان بود، یک اطلاعیه صادر کرد و از همه روستائیانی که در زمین ها و روستاهای متعلق به او کار می کنند به محضری که تحت فرمان او بود مراجعه کنند و سند مالکیت بگیرند. او نخواست شاه زمین هایش را تقسیم کند، بلکه خود پیشقدم اصلاحات ارضی شد!

حاج آقا حسین ملک، عشق حیرت انگیزی به عتیقه داشت. از کتاب تا آثار باستانی. بسیار از آثار عتیقه و حتی باستانی ایران را که به خارج کشور برده شده بود او در حراج ها خرید و به ایران منتقل کرد. از جمله قدیمی ترین کتاب های خطی. تقریبا تمام روحانیون حوزه علمیه مشهد از سهم امام او زندگی می کردند. از جمله آیت الله واعظ طبسی که پس از انقلاب تولیت آستانقدس شد. حاج آقا ملک با سیاست کاری نداشت و سوابق او برای باج ندادن به شاه نیز مزید بر غیر سیاسی بودنش شد و به همین دلیل بعد از انقلاب گرفتار نشد و مانند زمان شاه در حاشیه سیاست زندگی کرد. پس از درگذشتش، بنا بر وصیتی که کرده بود از مجموعه آثار عتیقه و تاریخی که داشت یک موزه در ساختمان و محوطه ای روبروی پارک شهر تهران برپا شد. از کتابهائی که حاج آقا رضا ملک از خود باقی گذاشت نیز کتابخانه ای در کنار همین موزه برپا شد که از معتبرترین کتابخانه های ایران است. داستانهای بسیاری درباره شیوه خرید آثار تاریخی و قدیمی ایران نقل می کنند که خود نیز به برخی از این شیوه ها بویژه توسط کارگزارانش در اروپا در حراجی ها، در مصاحبه ای خواندنی که با شادروان نصرت الله نوح، عضو تحریریه روزنامه کیهان کرده بود شرح داده است. بخشی از این مصاحبه در کیهان روزانه و مشروح آن در کیهان سال چاپ و منتشر شد.

در جمهوری اسلامی در باره او سخن نمی گویند. از جمله حکومتیان قدیمی. حکومتیان نسل بعد از انقلاب هم که مانند روزنامه نگاران بعد از انقلاب دنبال این حرف ها نیستند. از مرگ رئیس کتابخانه اش گفتند و برایش مراسم یادبود هم گرفتند اما درباره خود صاحب عزا که حاج آقا حسین ملک باشد مهر سکوت بر لب هاست!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: