ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۹ مهر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۹ مهر

مردم و حکومت

دو بیگانه در یک مملکت!

تهران- سیامک زند

 
 

 

 

فضای عمومی کشور یا حداقل تهران، ناشکیباست. نگرانی های مردم آشکارا بیان می شود.  مردم تا الان نتوانستند تغییر اقتصادی خاصی را احساس کنند. حرکت‌های خوبی شاید برای مبارزه با مافیاهای مختلف صورت گرفته ولی نتیجه ملموسی نداشته است. مثلا واردات گوشت توسط دولت تبلیغ شد ولی قیمت گوشت در همان مبالغ قبلی باقی ماند. واردات خودرو برای شکستن بازار مافیایی خودرو بیشتر از آنکه عملی شود در حد اخبار و تبلیغات ماند و هنوز بازار خود رو دراختیار مافیاست. کنترل ارز علیرغم آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده و مسافرت های متعدد مقامات بانک مرکزی کماکان در اختیار بازار است. در بحث بانک‌ها و حذف بانک‌های زیان ده و خصوصی و جمع کردن قرض‌الحسنه ها بسیار قوی دولت وارد صحنه شد اما  کماکان همان بانک‌ها هستند که وابستگی به دلار و غرب را حفظ کرده اند.  حتی صدای محسن منصوری معاون ریاست جمهوری هم در اعتراض به این وضع چند روز پیش در آمد.

در مجموع میتوان گفت اقتصاد کماکان دست غربگراهاست و هنوز جهان چند قطبی و خاتمه هژمونه یکسویه امریکا جائی در افکار عمومی ندارد. حرکت دولت بسیار آهسته است و مردم هیچ تغییری را در سفره خود نمی بینند.

فضای عمومی نیز کماکان دوقطبی حکومت و مردم است. اعتماد عمومی به حکومت فرو ریخته و حکومت علیرغم برخی موضع گیری ها در سیاست خارجی که عمدتا به سوی شرق است نتوانسته این گردش سیاسی را به جامعه منتقل کند. به محض دفاع از حرکت های آهسته دولت به سمت شرق - بویژه اگر علیه حکومت نباشد- سریعا انگ حکومتی یا رانت و غیره به میان کشیده می شود.

در تاکسی و مکان های عمومی مردم با نفرت از حکومت حرف میزنند.

ترس از جنگ هم این روزها در بین مردم وجود دارد. دلهره را می‌توان در چهره یا حرف های مردم دید و اکثرا از هم اکنون و در حالیکه هنوز جنگی شروع نشده، حکومت را مقصر جنگ میدانند. ترس از جنگ در بازار هم اثر گذاشته و چشم اندازها را تاریک کرده است.

در رابطه با قتل داریوش مهرجویی نکته قابل توجه واکنش افکار عمومی بود. مردم خیلی وسیع واکنش نشان دادند و همه جا بحث این قتل است و اغلب این جمله را تکرار می کنند"کار خودشان است". انتشار خبرها در روزنامه ها حتی در همان حد مراعات خط قرمزها بازتاب خوبی دارد. از جمله درباره قتل مهرجوئی و همسرش.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: