ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دلائل سخنرانی رئیس اتاق بازرگانی

الیگارش های ایران

کم کم، احساس خطر کرده اند

 
 
 

 

 

"حسین سلاح ورزی" رئیس پرحاشیه اتاق بازرگانی (مجمع الیگارش های ایرانی)  در یک سخنرانی درباره خطر بحثی که در ارتباط با "مصادره اموال" در فضای عمومی جریان یافته هشدار داد.  او گفت:

مهمترین محور توسعه، سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است و مهمترین عامل سرمایه گذاری رعایت حقوق مالکیت است که سخن از مصادره، آن را به خطر می اندازد.

سلاح ورزی توضیح نداد که اگر رعایت حقوق مالکیت موجب جلب سرمایه و سرمایه گذاری می شود چرا در ایران معکوس شد و رعایت "حقوق مالکیت" موجب شد که بنا بر آمار رسمی هفتاد میلیارد دلار سرمایه، طی یکسال و نیم، از ایران به مقصد کانادا خارج شود؟

 بی گمان اگر حساب و کتابی وجود داشت و از "حقوق مالکیت"  چنین بی پروا تا مرز اجازه ویرانی کشور حمایت نمی شد، امکان داشت که بتوان جلوی خروج این سرمایه ها را گرفت و آنها را مصادره کرد و صاحبانشان را دستگیر و به زندان انداخت یا حداقل پاسخگو کرد.

آنچه سلاح ورزی می گوید نشان می دهد که ظاهرا بتدریج کسانی در حاکمیت به این نتیجه رسیده اند که بدون کوتاه کردن دست الیگارش ها و سلب مالکیت از آنها در ایران هیچ تحول اقتصادی ممکن نیست.

همانگونه که روسیه آغاز شده  و یا در چین به گونه ای دیگر اجرا شده است. در چین سرمایه سرمایه دارانی که فعالیتشان به ضرر منافع عمومی تشخیص داده شود مصادره می شود و سرمایه مصادره شده وارد عرصه عمومی و ملی می شود.

در ایران نیز راه دیگری، جز آنچه در چین و روسیه انجام شده و می شود وجود ندارد. نظرات کسانی نظیر یاسر جبرائیلی مسئول مرکز نظارت راهبردی مجمع مصلحت نظام که خواهان تعیین تکلیف سرمایه های صادرکنندگان فولاد و پتروشیمی و خام فروش ها و تملک آنها توسط دولت شده بر پایه آگاهی از همین راه حل نهائی است. اولیگارش های ایران که در اتاق بازرگانی جمع شده اند  از همین سخنان و پیشنهادها وحشت کرده و به سلاح ورزی ماموریت داده اند تا تهدید به خروج سرمایه از ایران کند.

این ترس و وحشت با حمایت افرادی نظیر دکتر محمدرضا یزدی زاده که از راهکارهای حقوقی و رادیکال برای حل مشکلات اقتصادی کشور پشتیبانی می کنند بتدریج در سطح بالای نظام هوادارانی یافته است.

ظاهرا کسانی در حاکمیت به این نتیجه رسیده اند که مماشات با گردانندگان اتاق بازرگانی و الیگارش های ایرانی جز دامن زدن به خروج سرمایه و فشار بیشتر به مردم نتیجه ای نخواهد داشت و سرمایه الیگارش ها  قبل از انکه از ایران خارج شود باید ملی و عمومی شود.

(فیلم سخنرانی را "اکو ایران" که تلویزیون ویژه اتاق بازرگانی است منتشر کرده)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۳ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: