ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت اول شهریور

جدال پنهان، بر سر

تسلط بر مجلس آینده!

 
 
 

 

 

انتخابات مجلس می رود که بزودی در فضای یخ زده سیاسی و بی اعتمادی مردم به همه جناح های حکومتی (از چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالی و غیراعتدالی) برگزار شود. مسئله اصلی در این انتخابات نه مهندسی کردن یا مهندسی نکردن انتخابات بلکه چگونه مهندسی کردن آن است.

دو بال اتاق بازرگانی، یعنی حزب موتلفه اسلامی و حزب کارگزاران سازندگی به همراه جبهه پایداری درصدد قبضه مجلس هستند.

حزب موتلفه و جبهه پایداری امیدوارند با چسباندن خود به حکومت، مهندسی انتخابات را از طریق وزارت کشور و شورای نگهبان چنان ترتیب بدهند که اتاق بازرگانی بر مجلس مسلط شود. در حالیکه حزب کارگزاران نیز با همین هدف، بر روی مهندسی انتخابات از طریق رسانه های داخل و خارج شرط بندی کرده است.

در واقع رسانه های وابسته به اتاق بازرگانی، کانال های تلگرامی و حساب های به اصطلاح سلبریتی ها باید به شکلی عمل کنند که یا اعضای این دو حزب و الیگارش های اتاق بازرگانی برنده انتخابات شوند و یا انتخابات بی رونق برگزار شود تا پس از انتخابات بتوانند روی مجلس حداقلی مانور سیاسی کنند. این چیزیست که حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران با صراحت در مصاحبه اخیر خود با تلویزیون جمهوری اسلامی گفت. با این مضمون  "ما که برنده انتخابات اتاق بازرگانی شده ایم، باید برنده انتخابات مجلس هم بشویم و یا انتخابات مجلس بی فایده خواهد شد."

هم موتلفه و هم کارگزاران بعنوان نمایندگان اتاق بازرگانی با وجود رقابتی که با هم دارند، هر دو یک نگرانی واحد دارند و آن تسلط سپاه بر مجلس است. آنها نگرانند که مبادا نظام برای جلوگیری از تسلط نمایندگان اتاق بازرگانی، الیگارش ها و پایداریچی ها بر مجلس، مهندسی انتخابات را به شکلی سازمان بدهد که نظامی های لباس شخصی شده برنده انتخابات شوند.

تلاش حکومت برای جلوگیری از تسلط این دو حزب و همچنین پایداریچی ها بر مجلس به آن دلیل است که توان حمله به الیگارش ها را در خارج از مجلس را ندارد و فعلا تلاش می کند مجلس به چنگ آنها نیفتد.

اگر نظام عزم و توان حمله به این الیگارش ها را داشت، نیاز به این نوع بازی ها و مهندسی ها نبود. ضمن آن که خیالش از توان اصلاح طلب های غربگرا و طرفدار سازش با امریکا برای رفتن به مجلس نیز به دلیل بی اعتنائی مردم به انتخابات راحت است.

این جنگ و گریز و صف بندی های پنهان و آشکار حامل یک خطر است و آن این که الیگارش ها و حاکمان اتاق بازرگانی در صورت نا امید شدن از قبضه مجلس، ضمن اقدامات تحریک آمیز در جامعه، دست به اقداماتی بزنند که ایران را درگیر تقابل خیابانی با مردم و جنگ های منطقه ای کند. بویژه که آنها وابستگانی در سپاه و نهادهای امنیتی و فرهنگی (از جمله صدا و سیما و شبکه های تازه تاسیس تلویزیونی) نیز دارند و می توانند از این امکان نیز بهره بگیرند.

آیا در آستانه انتخابات ما شاهد ظهور یک جریان سیاسی نوین با شعارهای اقتصادی و عدالتخواهانه در عرصه داخلی و حمایت قاطع از سیاست گردش به شرق در سیاست خارجی خواهیم شد؟

شاید یگانه امکان جلب نظر مردم به انتخابات و حضور در پای صندوق های رای همین باشد! امکانی که در بطن خود مبارزه با غربگرایان و الیگارش ها را دارد و در صورت قبضه مجلس توسط این جریان نوبنیاد، کوتاه سازی دست مافیاهای اقتصادی و سیاسی از گلوی مردم می تواند آغاز شود.

فعلا آنچه در ارتباط با انتخابات آینده مجلس مشاهده می شود یک بن بست است که در نهایت باید روزنه ای برای خروج از این بن بست پیدا شود. بن بستی که سراپای حکومت و ایران را گرفته است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۳ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: