ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

۱۴ شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه با رئیس جمهور مجارستان

ادعای پیروزی اوکراین

دروغ، نشدنی و کج فهمی است

 
 
 
 

  

کانال تلویزیونی "امشب" که هر شب (جز آخر هفته) در شرق امریکا برنامه پخش می کند و برنامه های آن توسط فاکس نیوز نیز منتشر می شود، مصاحبه ای را با "اروبان" رئیس جمهور مجارستان انجام داده است. این مصاحبه را "کارلسن" یکی از مشهورترین روزنامه نگاران و گزارشگران امریکا که مدتی با سی ان ان نیز همکاری داشته انجام داده است. مجارستان عضو ناتو و عضو اتحادیه اروپاست اما با جسارت تاکنون در برابر سیاست امریکا در اوکراین و تحریم ها علیه روسیه ایستاده است. این ایستادگی عمدتاً به دلیل آگاهی سیاسی و حمایتی است که مردم مجارستان از او می کنند. مصاحبه با زیر نویس فارسی منتشر شده اما این ترجمه و زیر نویس نیازمند ویراستاری هائی بود که ما تا آنجا که امکان داشت انجام دادیم که در متن زیر می خوانید:

 

کارلسون- در امریکا همه گمان می کنند که اوکراین در حال پیروزی است. این درست است؟

اوربان - نه. این یک دروغ است، یک کج فهمی نیست بلکه یک دروغ است و نشدنی است.

کارلسون- چرا نشدنی است؟

اوربان- زیرا تاکنون برای رسیدن به چنین هدفی صدها هزار اوکرائینی بی گناه کشته شده اند. قلب من با آنهاست. این یک رویداد غم انگیز برای اوکراین است.  اوکرائینی ها خیلی زودتر و بیشتر از روسها سربازان خود را از دست می دهند. سربازهای اوکرائینی در میدان نبرد کشته می شود.  روس ها بسیار نیرومند تر و بسیار پر شمارتر هستند. خیلی بیشتر. بنابراین، پشتیبانی از اوکراین یک مهندسی غلط بحران است.

کارلسون- اگر هدف دولت بایدن این باشد که روسیه را شکست بدهد، نظام آنجا را تغییر بدهد، پوتین را بکشد و او را از قدرت کنار بگذارد، چه؟

اوربان-  شاید آنها برداشت درستی از روس ها نداشته باشند. فهم روس ها کار دشواری است، بویژه اگر بین شما و روسیه یک اقیانوس فاصله باشد. هنگامی که ما غربی ها از سیاست سخن می گوئیم کانون سخنان ما روی چیست؟ آزادی! چگونه آزادی بیشتر را برای مردم فراهم کنیم، اما وقتی در مورد روسیه سخن می گوئید مسئله اول آنها این نیست. مسئله اول آنها اینست که چگونه کشورشان را یکپارچه نگهدارند زیرا کشور بسیار بزرگی دارند. همیشه این پرسش وجود دارد که چگونه کشور را یکپارچه نگهدارند. مسئله آنها آزادی نیست، آزادی موضوع دوم و یا سوم آنهاست. از همه مهم تر یکپارچگی کشورشان است و این فرهنگ و برداشت متفاوتی از سیاست را پدید می آورد. این رویکرد نظامی را پدید می آورد. آنها همیشه در تلاش برای امنیت، پاسداری از مرزها و ایجاد منطقه حائل هستند. این رویکری ژئوپلتیک است. این فرهنگ ما نیست. رویکردی متفاوت با ماست. چنین رویکردی برای آنها مشروع است زیرا تاریخشان اینست و باید بدانیم که نمیتوانیم آنها را شکست بدهیم. این شدنی نیست. آنها رهبر خود را نخواهند کشت و او را تسلیم نخواهند کرد. آنها برای حفظ یکپارچگی کشور خود تلاش خواهند کرد و آماده اند از مرزهایشان پاسداری کنند. هر اندازه تجهیزات نظامی بیشتری بفرستیم، آنها جنگ افزارهای بیشتر وارد میدان خواهند کرد. پس در مورد روس ها دچار اشتباه نشوید.

کارلسون- پس قرار نیست از دست پوتین خسته شوند و از قدرت کنارش بزنند!

- دست بردار. این یک شوخی است.

کارلسون- اگر غرب در کشتن پوتین موفق شود چه بر سر روسیه و زرادخانه های اتمی روسیه خواهد آمد؟

- آیا می توانم یکی از تجربیاتم را برای شما بیان کنم؟

کارلسون- بله

اوربان: درست زمانی که پوتین پس از یلتسین به قدرت رسید و تغییرات در روسیه جریان داشت من نخست وزیر بودم. یلتسین بسیار ناتوان بود و روز به روز ناتوان تر می شد. من ترس و هراسی که آن روزها در مجارستان و در اروپا حاکم بود را به یاد دارم. همه می ترسیدند که آیا رهبر تازه ای بر سر کار خواهد آمد؟ ما اینجا می ترسیدیم که روسیه به آشوب کشیده شود. پوتین به قدرت رسید و توانست ارتش و زرادخانه های اتمی را تحت کنترل در آورد. همه خوشحال شدند زیرا دیدند که پس از یلتسین پوتین به قدرت رسید و ارتش و قدرت نظامی را در دست گرفت. همه خوشحال بودند و من این را خوب به یاد دارم. حالا پوتین سالهاست که در قدرت است و ما همه چیز را فراموش کرده ایم که نبود یک رهبر قدرتمند و از هم پاشیدگی تا چه حد میتواند خطرناک باشد. از هم پاشیدن روسیه بدترین رویدادی است که می تواند رخ بدهد.

کارلسون- اما هدف ما همین است. هدف وزارت خارجه ما اینست. این هدف اشتباه است؟

اوربان: اگر هدف اینست، خطرناک است. از خطرناک هم خطرناک تر است. ببنیید اگر شما در واشنگتن در امن و امان نشسته باشید احساس شما با ما که اینجا در بوداپست هستیم متفاوت خواهد بود. اوکراین همسایه ماست. هر اتفاقی که در اوکراین بیفتد در عرض 24 ساعت اثر خود را در مجارستان نشان خواهد داد. وقتی خیلی جوان بودم در سال 1986 خوب یادم هست که یک انفجار ناگهانی در یکی از نیروگاه های هسته ای اوکراین روی داد و فوراً این انفجار بر ما در مجارستان اثر گذاشت.

کارلسون- منظور چرنوبیل است؟

اوربان: بله چرنوبیل! بنابراین اگر چنین حوادثی روی بدهد فورا آثارش را روی ما خواهد گذاشت. واشنگتن خیلی دور است اما روسیه و اوکراین همسایه ما هستند. این رویکرد مجارستان است.

کارلسون- لذا با توجه به عدم توازن قوا بین روسیه و اوکراین و کشته شدن صدها هزار اوکرائینی  اوربان: همچنین شماری از مجارها! کسی این را نمیداند که ما یک اقلیت  150 هزار نفری از مجارها را در بخشی از اوکراین داریم که پیشتر بخشی از مجارستان بوده است. آنها یک اقلیت تاریخی هستند که آنجا زندگی می کنند. آن منطقه اکنون بخشی از اوکراین است و جوان های آنها در  ارتش اوکرائین هستند و در جنگ کشته می شوند. در واقع آنها سربازان مجار هستند که برای اوکراین جان می بازند. لذا می خواهم بگویم که ما ملت مجارستان نیز جان هائی را هر روز از دست میدهیم.

کارلسن- سرانجام در این جنگ، در یک نقطه ای به سربازان و نیروهای بیشتری نیاز پیدا خواهد شد. آنها از کجا خواهند آورد؟

اوربان- این خطرناک ترین پرسش است! اگر هر یک از کشورهای غربی سربازی را برای جنگ به اوکراین بفرستند نبرد مستقیم غرب با روسیه شروع می شود و فوراً درگیر جنگ سوم جهانی خواهیم شد و این اکنون همان خطری است که در برابر ما قرار دارد.

کارلسن- این برای شما آشکار است؟

اوربان- قطعاً. نه تنها برای من، بلکه برای همه کسانی که در خیابان هستند آشکار است. همه می دانند که در لحظه خطرناکی زندگی می کنیم. جنگ جهانی می تواند درب خانه ما را بزند. پس باید بسیار مراقب باشیم. این همیشه آن پیامی است که به امریکا و نشست ناتو داده ام و گفته ام "مراقب باشید".

کارلسن- و زمانی که این را می گوئید چه پاسخی می شنوید؟

- یادتان باشد که آنها که بزرگ هستند حتما با هوش نیستند. مسئله اینست.

کارلسن- پس به شما گوش نمی کنند

اوربان- همیشه اینگونه است.

کارلسن- می خواهم در باره انفجار لوله گاز نوراستریم از شما بپرسم.

اوربان- کاملاًً آشکار و روشن است که دولت بایدن یا مسقیم و یا نیابتی این لوله را منفجر کرد. به یاد نمی آورم کسی واقعاً در این ماجرا شک کرده باشد.

کارلسن- چطور اروپای غربی و بویژه آلمان چیزی دراین باره نمی گویند؟ گویا این حادثه اقتصاد آلمان را فلج کرده است. چرا کسی چیزی نمی گوید؟

اوربان- هنگامیکه این حادثه روی داد ما آن را یک حمله تروریستی نامیدیم.

کارلسن- این درست است؟

اوربان- این نظر ما را آلمان و غرب رد کردند و گفتند که این حمله تروریستی نبوده است. فقط یک اتفاق بوده است.

کارلسن- خنده

اوربان- این نشان از نبود حاکمیت ملی است که به خود آلمان ها مربوط است. نمی خواهم از آنها انتقاد کنم، اما ما مجارها (پس از آن انفجار) فوراً روشن ساختیم که خط لوله دیگری وجود دارد که مانند نورداستریم از شمال نمی گذرد بلکه از جنوب می گذرد. این خط لوله گاز روسیه را از گذرگاه جنوبی یعنی از ترکیه، بلغارستان و صربستان به مجارستان می رساند. ما در کنار رئیس جمهور صربستان برای همه روشن کردیم که اگر کسی بخواهد همان کاری را که با لوله گاز شمال انجام داد با لوله گاز جنوب انجام بدهد آن را اعلام جنگ و یا حمله تروریستی میدانیم و فوراً واکنش نشان خواهیم داد. پس این کار را نکنید. شاید بتوانید چنین کاری با آلمان ها انجام دهید اما نمی توانید چنین کاری را با این منطقه انجام دهید.

 

به كانال تلگرام پيك نت بپيونديد:

https://telegram.me/pyknet


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  5 سپتامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: