ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

۱۴ شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دیدار پوتین و اردوغان در سوچی

ضد حمله اوکراین

به شکست سنگین انجامید

 
 
 
 

  

پوتین، پس از پاسخ ندادن به سه تماس تلفنی ارودغان و سفر وزیر خارجه ترکیه به مسکو، سرانجام وقت دیداری برای اردوغان در نظر گرفت. در آن سه تماس تلفنی، سخنگوی کرملین به اردوغان گفته بود که "شما در لیست ملاقات و تماس نیستید!"

هم در ترکیه و هم در مسکو این بی اعتنائی را واکنش پوتین به عهد شکنی ها و بندبازی های سیاسی اردوغان ارزیابی کرده بودند. اردوغان می خواست قهرمان صادرات غله شود و از غرب امتیاز بگیرد و این همان نکته ای بود که مسکو از آن مطلع بود و در صدد بهم زدن این بازی اردوغان بود. خلف تعهد اردوغان برای نگهداشتن سران هنگ نازی های اوکراین که روسیه آنها را تحویل ترکیه داده بود نیز همچنان با واکنش روسیه همراه بوده و هست. رهبران هنگ نازیست "آزوف" از زیر زمین کارخانه فولاد "آزوفستال" بندر ماریوپل بیرون کشیده شده بو دند و روسیه آنها را بعنوان اسیر جنگی دستگیر کرده و تحویل ترکیه داده و قرار بود تا پایان جنگ اوکراین در آن کشور باشند، اما اردوغان آنها را درجریان سفر زلنسکی به ترکیه تحویل وی داد.

بهر روی، مسکو اردوغان را برای دیدار با پوتین پذیرفت و این دیدار روز گذشته در سوچی انجام شد.

در پایان این دیدار که از جزئیات مسائل مطرح شده در آن گزارشی منتشر نشده، یک نشست خبری مشترک برگزار شد. دراین نشست

ولادیمیر پوتین:

 سرعت توسعه روابط بین روسیه و ترکیه حفظ می شود. مذاکرات برای ایجاد هاب گاز در ترکیه با کمک روسیه تکمیل خواهد شد. دو کشور درباره تامین انرژی به تفاهم رسیدند.

 اولین نیروگاه هسته ای "آق قویو" ترکیه سال آینده راه اندازی خواهد شد.

اردوغان نیز در این نشست خبری گفت:

 روسای بانک مرکزی ترکیه و فدراسیون روسیه برای بررسی مراحل تسویه حساب با ارزهای ملی گفتگو خواهند کرد. و ترکیه خواهان توافق بر سر ساخت دومین نیروگاه هسته ای است.

در این بخش پوتین گفت:

روسیه تامین کننده قابل اعتماد گاز بوده و خواهد بود و قصد دارد ارسال گاز به ترکیه و کشورهای ثالث را ادامه دهد. در مذاکرات با اردوغان درباره اوکراین و صادرات غلات نیز صحبت شد. در حالی که روسیه امنیت را در امتداد کریدور غلات تامین می کرد، طرف مقابل از کریدورهای بشردوستانه برای حملات تروریستی استفاده کرد. خوشبختانه شاهد استفاده از ارزهای ملی در تبادلات میان ترکیه و روسیه هستیم، و استفاده از دلار و یورو رو به کاهش است.

اردوغان گفت:

در مورد صادرات غلات با رئیس جمهور پوتین به طور گسترده گفتگو کردیم؛ توافق در این باره  نقش مهمی در جلوگیری از بحران غذایی ایفا می کند. ترکیه آماده کمک به فرآوری غلات روسیه برای ارسال بیشتر آن به کشورهای نیازمند است.

پوتین در ادامه گفت:

ما درباره اوکراین گفتگو کردیم و من گفتم که توافق های قبلی که با میانجیگری ترکیه انجام شده بود را اوکراین رعایت نکرد و عملا آن را بهم زد. دربار ضد حمله اخیر اوکراین هم لازم است بگویم که این ضد حمله با شکست روبرو شد.

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  5 سپتامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: