ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

18 شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 18 شهریور

چه کسانی می خواهند

وارد مجلس آینده شوند؟

 
 
 
 

  

حسن روحانی، کفش و کلاه کرده که وارد مجلس آینده شود، که اگر خود را نامزد انتخابات مجلس کند و شورای نگهبان از بیم راه یافتن او به مجلس وی را رد صلاحیت نکند، ورود او به مجلس، به معنای تشکیل یک فراکسیون قوی در مجلس و تبدیل روحانی به رقیب قالیباف و مرتضی آقاتهرانی رهبر پایداریچی ها برای ریاست مجلس خواهد شد. هم حقوق دان است، هم سابقه ریاست جمهوری دارد و هم سالها عضو مجمع مصلحت نظام و دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و از تمام این جهات بر امثال آقا تهرانی و قالیباف برتری دارد.

از سوی دیگر، نظام نگران  است که مخالفان سیاست گردش به شرق و طرفدار مناسبات با غرب مجلس آینده را قبضه کنند و به همین دلیل، مهندسی انتخابات قطعی است. حتی بی اعتناء به این که چه تعداد از مردم آن انتخابات را جدی گرفته و برای آن به پای صندوق های رای بروند و یا نروند، که البته شرایط  کنونی نشان میدهد که وجه دوم غالب است. یعنی نرفتن اکثریت به پای صندوق های رای، مگر تحول مهمی روی بدهد. برای مثال، یک حزب و یا گروهبندی نوینی با تدوین و تنظیم برنامه اقتصادی و سیاسی نگاه به شرق مرکب از نیروهای جوان وارد صحنه شوند و افکار عمومی را جلب کند. باید دید چنین درایت و جسارتی در حاکمیت هست یا خیر و اگر باشد، مافیاهای پرقدرت اقتصادی اجازه سر بلند کردن چنین جریانی را خواهند داد و یا از بیم متکی بودن چنان جریان سیاسی احتمالی به سپاه، نیم گام عقب نشینی را برای حفظ سنگرهای کنونی خود ترجیح خواهند داد.

فعلا، اگر چوب لای چرخ روحانی گذاشته نشود، او قادر به کسب رای همان میزان رای دهندگانی که پای صندوق های رای حاضر شوند خواهد بود. حتی علیرغم همه تبلیغات منفی که دولت کنونی علیه او می کند.

در تدارک و با پیش بینی آنچه دربالا نوشته شد، روحانی روز گذشته در جریان دیدار با شماری از وزرا و معاونان سابق خود گفت:

«علامت مثبتی برای مشارکت در انتخابات به مردم داده نمی شود. رهبری ماه‌ها پیش از ضرورت انتخاباتی رقابتی گفتند. یعنی آنچه در دو انتخابات اخیر پیش آمد تکرار نشود. اما تمام حرف‌هایی که الان زده می‌شود و یا قانونی که تصویب می‌شود درست برعکس است. یعنی به جای اینکه مردم را تشویق کنیم که همه بیایند ثبت‌نام کنند، زمان ثبت نام را بسیار محدود کرده اند و طرف تا برود فکر کند که برود ثبت‌نام کند یا نه می‌گویند زمان تمام شده است. مگر می‌شود زمان انتخابات را چند ماه جلو یا عقب کشید؟ نمی‌شود. زمان انتخابات بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ برای ثبت‌نام و شرکت مردم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  9 سپتامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: