ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

19 شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 19 شهریور

شطرنج سیاسی و موقت

میان ایران و امریکا

 
 
 
 

  

آیا امریکا، با نا دیده گرفتن تحریم نفت ایران و وعده آزاد شدن پولهای توقیف شده ایران، درهای رحمت را به روی ایران باز کرده و بحران اقتصادی ایران همراه با خطرات امریکا علیه ایران خاتمه می یابد؟ آیا ایران با کاهش غنی سازی و قبول برخی عقب نشینی های اتمی از در سازش با امریکا در آمده؟

آنها که عینک خوش بینی را نمی خواهند از صورت خود دور کنند، به این دو سئوال پاسخ مثبت می دهند و یا حداقل با احتیاط به این دو سئوال پاسخ مثبت می دهند. فرق نمی کند که در دولت باشند و یا در مجلس و یا نویسنده و  مفسر در روزنامه های ایران.

اما، آنها که عمیق تر به مسائل نگاه می کنند، نمی توانند به این دو سئوال پاسخ مثبت بدهند و همه این عقب نشینی ها و جلو آمدن ها را ناشی از چند رویدادی میدانند که بزودی تاریخ مصرف آنها تمام می شود.

نخست انتخابات ریاست جمهوری امریکا و تلاش بایدن و دمکرات ها برای باقی ماندن در کاخ سفید.

دوم، مانور امریکا برای جبران غیبت نفت روسیه در بازار و همزمان، تلاش برای جدا سازی ایران از روسیه.

در ایران نیز، هم انتخابات مجلس در چشم انداز نزدیک است، یعنی اسفند ماه و هم عبور از کنار اجلاس شورای حکام اتمی که بزودی تشکیل می شود.

بدین ترتیب، همه این مانورها چه از جانب امریکا و چه از جانب ایران موقت و ناپایدار است. امریکا همچنان به قشون کشی به خلیج فارس ادامه میدهد و ایران نیز گره های محکم تری به ریسمان پیوند نظامی و اقتصادی به روسیه و چین می زند. بویژه در ارتباط با روسیه، قرار است مهم ترین جنگنده آن کشور که سوخو 35 است بزودی در آسمان ایران به پرواز در آید که در این باره نیز اگر احتیاط و ملاحظه ای وجود داشته باشد که دارد، برای پشت سر گذاشتن تحریم تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل است که در مهرماه قرار است خاتمه یابد.

این صف آرائی ها نشان میدهد که ما در یک دوران گذار قرار داریم که بسرعت نیز سپری خواهد شد. با توجه به گسترش جنگ اوکراین و استفاده ناتو از موشک های دارای سوخت اورانیوم رقیق شده و همچنین تدارک تبدیل تایوان به اوکرائینی دیگر و این بار برای چین، آینده ای در برابر ما قرار می گیرد که با عینک خوش بینی غربگرایان در ایران نمی توان آن را دید. البته، تا آنجا که مشاهده می شود راس نظام از پشت عینک واقع بینی جهان را نگاه می کند و به همین دلیل قرار نیست  نیم گام از تقویت قدرت نظامی و فعالیت اتمی عقب نشینی شود و حتی باید مشوق تولید موشک های با سوخت اورانیوم رقیق شده درایران بود.

بر خلاف خوش بینی هائی که غربگرایان در ایران بدان دامن می زنند، نه ماهیت امریکا تغییر کرده و نه استراتژی آن قرار است تغییر کند. فعلا امریکا جهان را به سوی جنگ های  منطقه ای و یا فراتر از آن می برد و ایران نباید غافلگیر شود.

امریکا نه در ارتباط با ایران و نه در ارتباط با روسیه و چین و نه برای مقابله با سازمان ها و پیمان های بریکس و شانگهای و اروآسیا به این آسانی و بدون قرار دادن هزینه ای عظیم روی دست بشریت عقب نشینی نخواهد کرد. اروپا نیز فعلا راهی جز دنباله روی از امریکا ندارد


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  10 سپتامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: