ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۷ شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

فرصت از دست رفته بقای شوروی

نباید برای نجات روسیه از دست برود

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

سرگئی اوبوخوف، عضو رهبری حزب کمونیست روسیه و معاون رئیس فراکسیون این حزب در دومای دولتی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خط سرخ حزب کمونیست روسیه، دیدگاه خود را در ارتباط با وقایع ماه اوت سال ۱۹۹۱ چنین بیان داشت:

حزب کمونیست روسیه واقعه اعلام وضعیت فوق‌العاده از طرف ارتش، وزارت کشور و سازمان امنیت اتحاد شوروی و عدم موفقیت آن در سال ۱۹۹۱ را فرصتی از دست رفته برای نجات کشور شوراها میداند.
مطالعات جامعه شناختی که از طرف حزب کمونیست به طور جدی انجام شد، نشان می دهد که نا آگاهی مردم از آنچه که در حال وقوع بود، نقش تعیین کننده داشت.

بر اساس ارقامی که حتی گورباچف، رئیس جمهور وقت اتحاد جماهیر شوروی مطرح کرد، در آن زمان حدود ۴۰ درصد از شهروندان حمایت خود را از حزب کمونیست اعلام کردند. با این حال این حمایت منفعل بود. مردم سکوت کردند و در نهایت آنچه که نباید میشد، شد.

ما در آن موقع قادر به نجات کشور نشدیم و هنوز در تلاش برای بیرون کشیدن روسیه از زیر آوار سال ۱۹۹۱ هستیم.

همه چیز با خیانت "نخبگان" وقت در دولت و حزب آغاز شد. هر چند در مقابل این خیانت مقاومت هم شد اما نا موفق. بارزترین نمونه آن نامه‌ ای است که آن زمان گنادی زیوگانف، خطاب به مردم نوشت. پس از آن بود که حزب کمونیست روسیه به دژ اصلی مقاومت جمعی در برابر خیانت به کشور تبدیل شد. از آن به بعد بود که سطح حمایت از حزب توسط مردم رو به فزونی گذاشت. اگر چه با کمال تأسف در سال ۱۹۹۱ خائنان پیروز شدند، اما در ادامه حوادث کشور، حزب کمونیست فدراسیون روسیه و به طور کلی یک جناح سیاسی چپ قوی از حمایت و پشتیبانی مردمی برخوردار شد.

در حال حاضر کمونیست‌ها بر این عقیده هستند که چنانچه مردم به نیروهای میهن دوست چپ، بویژه حزب کمونیست فدراسیون روسیه روی نیاورند، مقامات حکومتی همچنان به روش‌های گذشته خود ادامه خواهند داد. اگر نخبگان (الیگارشها) به روش کنونی خود ادامه بدهند، ممکن است ما بار دیگر با عقب گرد روسیه به دوران فروپاشی اتحاد شوروی روبرو شویم.

خروج دوباره پول و سرمایه های ملی از کشور نتیجه واضح عملکرد «ستون پنجم» در قدرت است.
ما در لبه پرتگاهی قرار داریم که  بودن و یا نبودن روسیه را تعیین می کند. مسله ای که متأسفانه با مردم در میان گذاشته نمی شود.

درس های اصلی کمیته اضطراری دولتی در سال ۱۹۹۱ این است که برای نجات کشور، باید اراده قوی، برنامه عمل سنجیده و درک روشنی داشت که زمان آن فرا رسیده است. برای اقدام قاطع باید از معاشقه با الیگارشی ها دست برداشت، بلوک مالی و اقتصادی دولت را چندین و چند بار تقویت کرد و با تکیه به مردم، جامعه و امکانات اقتصادی را بسیج کرد.

 

https://www.rline.tv/news/2023-08-27-v-kprf-nazvali-avgustovskie-sobytiya-1991-goda-upushchennym-shansom-spaseniya-strany/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: