ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۸ شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۸ شهریور

حجاب یا کولر

چه کسی راست می گوید؟

 
 
 

 

 

فیلم درگیری مسافر زن یک اسنپ با راننده، روز گذشته و برای نخستین بار از سوی تلویزیون فارسی بی بی سی منتشر شد و سپس در بسیاری از صفحات اینترنتی باز نشر یافت. ماجرا، ظاهرا مربوط به درگیری راننده یک اسنپ با مسافر زنی است که روسری نداشته است. این فیلم که بسرعت و با وسعت در اینترنت منتشر شد، واکنش های تند و آلوده به خشم و نفرت مردم را همراه داشت.

ما، در شماره روز گذشته پیک نت این فیلم را بدلیل صحنه های چندش آوری که راننده اسنپ مرتکب آن شده بود منتشر نکردیم، اما امروز با انتشار نظرات مقامات انتظامی که تلاش کردند با توجیه ماجرا از خشم مردم بکاهند، آن را منتشر کردیم.

حادثه در یکی از خیابانهای تهران روی داد و فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفته که این درگیری «بر سر روشن کردن و روشن نکردن کولر بوده و نه رعایت نکردن حجاب! بنابراین برخورد راننده و این مسافر کاملا شخصی بوده و هیچ ربطی به امر به معروف و یا موضوع بی‌حجابی نداشته است. ضمنا طرح شکایت خانم جوان در کلانتری ۱۲۷نارمک ثبت و اقدامات قانونی در این خصوص آغاز شده.»

حتی اگر تمام گفته های فرمانده انتظامی تهران صحت داشته باشد، (که مردم به هیچ وجه آن را قبول ندارند)، باید راننده اسنپ دستگیر و بازجوئی شده باشد تا چنین ادعائی از طرف او (روشن کردن و روشن نکردن کولر) مطرح شده باشد. بنابراین، نیروی انتظامی باید و می توانست متهم را معرفی کند و خبر بازداشت و تاریخ محاکمه او اعلام شود و پروانه کار او با اسنپ لغو شود، که هیچکدام از اینها نشده است. و حالا لابد آن زن مضروب را زیر فشار می گذارند تا اعتراف کند که ماجرا بر سر کولر بوده و نه حجاب!

اگر نگوئیم فرمانده انتظامی تهران دروغ گفته، حداقل می توانیم بگوئیم از بیم خشم مردم، دست به دامن توجیه ماجرا شده است.

همه اینها شرح ماجرائی دنباله دار در ایران است که امروز اینگونه بروز کرده و فردا به گونه ای دیگر در گوشه و کنار شهرها بروز خواهد کرد و مقصر اصلی خود حاکمیت و مرتجعین مذهبی اند که تحت حمایت حاکمیت هستند. یکسال از اعتراضات سال گذشته بر سر حجاب اجباری می گذرد و هنوز حکومت نتوانسته یک تصمیم منطقی درباره خاتمه بخشیدن به حجاب اجباری بگیرد. مجلس و دولت و قوه قضائیه ذلیل و ناتوان از تصمیم منطقی اند و ماجرا چنان به امان خدا و زبان امام جمعه ها و برخی روحانیون رها شده که در نتیجه آن، رویاروئی مردم با مردم گسترش پیدا کرده است. آن راننده اسنپ، بی تردید مقصر است، اما مقصر اصلی آن امام جمعه ایست که می گوید مبارزه با بی حجابی باید آتش به اختیار شود، شریعتمداری در روزنامه کیهان است که آب به همین آسیاب می ریزد. در این میان، ارکان سه گانه حاکمیت هم تره برای رهبر خرد نمی کنند که پس از اعتراضات سال گذشته با صراحت گفت آن زنانی که حجاب کامل ندارند علیه انقلاب نیستند و نباید با آنها برخورد شود.

چهل و چند سال کوبیدن بر طبل مقررات ارتجاعی و فقهی بعنوان آرمان انقلاب ۵۷ ، امروز نتایجش را نشان میدهد و فردا بیشتر از امروز نشان خواهد داد. همه میدانند که ماجرای تصفیه استادان، محدود کردن وکلای دادگستری، محدودیت ها در دانشگاهها برای دانشجویان و یک سلسله اقدامات دیگری که در حال اجرا و تحقق آن هستند، همگی در واکنش به اعتراضات سال گذشته و بیم از تکرار آنست. مردم ابله نیستند که این را متوجه نشوند.

در تمام کشورهای جهان، حکومت ها همیشه وقتی یک شورش و اعتراضی را سرکوب می کنند، با این تصور که باید جلوی تکرار آن را گرفت دست به همین اقداماتی می زنند که اکنون در جمهوری اسلامی مشغول آن هستند. اما همه این حکومت ها فراموش می کنند که هیچگاه اعتراض ها که دلائل گوناگون دارند، بر سر یک موضوع آغاز نمی شوند و گذشته تکرار نمی شود. وقتی زمینه اعتراض و شورش هست، بهانه ها و موقعیت های آن خود به خود به اشکال مختلف پیدا می شود. این آن حکم تاریخی جنبش های اعتراضی است که حکومت در ایران قادر به درک آن نیست. وضع کنونی و سیاست های اجتماعی و اقتصادی داخل کشور قابل دوام نیست و اگر تجدید نظر اساسی در سیاست های ۴ دهه گذشته نشود، سیاست خارجی مثبتی که درحال اجراست نیز زیر علامت سئوال خواهد رفت. این تضاد باید به سود جلب حمایت مردم از سیاست خارجی کنونی حل شود!

(گفته می شود که مدیریت اسنپ با دادن یک پیام از مردم و آن خانم بخاطر رفتار راننده عذرخواهی کرده و راننده را هم اخراج کرده است.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۰ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: