ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اتحاد سه کشورافریقائی علیه

دخالت نظامی فرانسه در کشورشان

خبر گزاری ریا نووستی- نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

سرهنگ "آسیمی گویتا"، رئیس جمهور موقت مالی روز ۱۶ سپتامبر، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد، رهبران مالی، بورکینافاسو و نیجر اتحادی را برای ایجاد یک دفاع نظامی جمعی تشکیل دادند.
وی تاکید کرد، من امروز با سران کشورهای بورکینافاسو و نیجر منشور "لیپتاکو- گورما" را امضا کردم که اتحاد هر سه کشور را با هدف ایجاد دفاع مشترک و کمک متقابل ایجاد می کند.

 

همانطور که رسانه ها در ماه اوت گزارش دادند، بورکینافاسو و مالی هواپیماهای جنگی خود را به نیجر اعزام کرده اند تا با هرگونه نشانه ای که حاکی از تجاوز نظامی به این کشور باشد پاسخ بدهند. ضمن اینکه، گینه اولین کشوری بود که از قیام نظامیانی نیجر حمایت کرد.

در پایان ماه جولای، ارتش نیجر در تلویزیون ملی اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور، محمد بازوم، که عامل فرانسه دراین کشور بود از قدرت برکنار شده است. برخی رهبران کشورهای عضو سازمان منطقه ای ECOWAS این قیام را کودتا اعلام داشته و آن را محکوم کردند.

در اوایل ماه اوت، با هدایت فرانسه، شرکت کنندگان در نشست اضطراری روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای سازمان که در ابوجا (پایتخت نیجریه) برگزار شد، طرحی را برای مداخله نظامی در این کشور به تصویب رساندند

نیجر یکی از مستعمره های سابق فرانسه است و از آخرین متحدان کشورهای غربی در غرب افریقا بود. نیجر دارای ذخایر غنی اورانیوم است که پاریس به آن وابسته است. همانطور که رسانه های فرانسوی اشاره کرده اند، این کشور آفریقایی ۱۵ تا ۱۷ درصد اورانیوم تولید برق فرانسه را تأمین می‌کند. در حال حاضر هزار و پانصد نیروی نظامی فرانسه در نیجر و هزار نیروی نظامی فرانسه در چاد مستقر هستند و دولت فرانسه امیدوار است با کمک این نیروها، قیام استقلال طلبانه نظامیان این کشورهای را سرکوب کند، اما از آن بیم دارد که بقیه کشورهای افریقائی نیز در حمایت از نیجر به پا خواسته به تاسیسات و نیروهای نظامی و دفاتر شرکت های فرانسوی و حتی سفارت خانه های فرانسه حمله کنند. روز گذشته در نیجر فیلم اخراج سفیر فرانسه از نیجر منتشر شد.

(فیلم، لحظه خروج سفیر فرانسه از سفارت این کشور در نیجر و اخراجش از نیجر)

 

https://ria.ru/20230916/khartiya-1896735880.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: