ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ شهریور ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۷ شهریور

عبور حکومت از سه "خوان"

در روزهای گذشته!

 
 
 

 

 

سالگرد اعتراضات سال گذشته که اندک زمانی پس از مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد آغاز شد، بدون حادثه ای غیر مترقبه پایان یافت. استقرار نیروهای انتظامی و امنیتی در نقاط حساس تهران و شهرهای دیگر، فرصتی برای تظاهرات باقی نگذاشت و سالروزی که می توانست با شورش و کشتار و دستگیری همراه شود، بدون این حوادث سپری شد.

علاوه بر تدابیر وسیع برای پشت سر گذاشتن سالروز آغاز اعتراضات سال گذشته، حکومت در هفته های اخیر، دو حفره دیگر را نیز پر کرد. نخست توافق با دولت عراق برای نظارت بر مرزها و دور کردن واحدهای مسلح کردهای ایران از مرزهای دو کردستان ایران و عراق بدون نیاز به اقدامات نظامی علیه پایگاه کردهای ایرانی و دیگری نمایش مارش چند میلیونی اربعین به جمهوری آذربایجان که به تحریک اسرائیل و امریکا آماده اقدامات نظامی در ارمنستان و بستن راه زمینی ایران و روسیه شده بود. طرحی که همچنان در دستور روز آذربایجان است و ترکیه نیز از آن حمایت می کند. نمایش اربعین این پیام را برای جمهوری آذربایجان داشت که در صورت نیاز این جمعیت بطرف باکو به حرکت در خواهد آمد، حتی اگر چند هزار نفر آنها هنگام ورود به آذربایجان کشته شوند. همزمان با این نمایش، یک هشدار نظامی علنی نیز خطاب به جمهوری آذربایجان داد مبنی بر اینکه به هر تحرک نظامی جمهوری آذربایجان پاسخ فوری و قاطع نظامی داده خواهد شد. البته در تمام هفته های اخیر، نیروهای نظامی مستقر در مرزهای ارمنستان و آذربایجان تقویت نیز شده است.

دو حفره ای که پر شد، بی ارتباط با حفره ای نبود که می خواستند در سالگرد اعتراضات سال گذشته ایجاد کنند که آن نیز فعلا پر شد.

تاکید بر "فعلا" است زیرا تمام زمینه های نارضائی مردم در داخل کشور بر سر جای خود هست و به هر دلیل و بهانه و فرصتی این نارضائی به شکل و اشکال نوینی می تواند به اعتراضات دوباره و غافگیرانه خیابانی بیانجامد. در واقع آن حفره عمیقی که حکومت باید آن را پر کند همین نارضائی وسیع مردم از سیاست های اجتماعی و اقتصادی حکومت است. آنها که دو حفره برون مرزی را حفر کرده بودند و باز هم آنها را به اشکالی نوین حفر خواهند کرد، منتظر عمیق تر شدن حفره نارضائی مردم در داخل کشور است. حجاب اجباری ضعیف ترین حلقه نارضائی هاست و قوی ترین آنها بیکاری و تنگناهای شدید معیشتی کثیری از مردم. در این میان، مرتجعین مذهبی که در حکومت حضور دارند، همچنان بر طبل گذشته می کوبند که این نیز خود کمکی است به عمیق تر شدن حفره نارضائی در داخل کشور. آنها، حتی گره هائی را که می توان با سرانگشت بازکرد می خواهند مانند گذشته با دندان باز کنند. از جمله در تقابل با آزادی ها، با محافل علمی و دانشگاهی و دانشجوئی، با هنرمندان و مواردی مشابه. باید دید، حکومت در ادامه پرکردن موقت سه حفره ای که به آن اشاره شد، آنقدر دوراندیشی و نرمش دارد که در روش های گذشته تجدید نظر کند؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: