ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول مرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بحران جهانی سال ۱۹۶۲ تکرار می شود؟

ترس امریکا از

همکاری نظامی کوبا و روسیه

 
 
 
 

 

جرمی سوری، استاد دانشگاه تگزاس در مقاله ای برای سایت شبکه "سی ان ان" ابراز عقیده کرد همکاری روسیه و کوبا یک "تله خطرناک" برای ایالات متحده است. مسکو و هاوانا روابط تجاری، اقتصادی و نظامی خود را افزایش داده اند. مقامات روسی مرتباً از کوبا بازدید می کنند، مسکو نفت و کالاهای صنعتی به هاوانا تحویل می دهد وپروازهای مستقیم بین دو کشور برقرار شده است.

علاوه بر این، کشتی آموزشی نیروی دریایی روسیه بنام "پرکوپ" پیشتر از کوبا بازدید کرد، درست مانند مجوز هاوانا به چین برای ساخت "تاسیسات جاسوسی" در این جزیره. همه اینها "حرکت های تحریک آمیز" و "چالشی برای ایالات متحده" است.

"کاخ سفید از کرملین و چین باید بخواهد که حمایت خود از کوبا را محدود کنند و به منافع آمریکا احترام بگذارند. ادامه تشدید فعالیت نظامی روسیه در جنوب فلوریدا که منطقه استراتژی امنیتی ایالات متحده است یک "مداخله خارجی" در منطقه است و تهدید امریکا. ادامه این وضع ممکن است وضعیتی مشابه بحران کارائیب در سال 1962 ایجاد کند..

(سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه قبلاً گفته بود، روسیه به همراه کوبا قصد دارد چند طرح نظامی- فنی را به اجرا بگذارد.)

(بحران کارائیب که این استاد دانشگاه به آن اشاره می کند، معروف به بحران در خلیج خوک هاست که امریکا و اتحاد شوروی را تا آستانه جنگ اتمی پیش برد. در آن دوران اتحاد شوروی قصد داشت برای عملی متقابل در برابر امریکا که موشک های اتمی خود را در ترکیه مستقر کرده بود، موشک های اتمی شوروی را در کوبا مستقر کند. خروشجف رهبر وقت اتحاد شوروی در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد و در جریان یک سخنرانی تند و تهدید آمیز علیه امریکا، کفش خود را از پای در آورد و برای ساکت کردن هیات امریکائی که با شلوغ کردن نمی خواست اجازه دهد صدای او شنیده شود، روی میز کوبید. آن بحران سرانجام با این مصالحه پایان یافت که امریکا پایگاههای اتمی خود را از ترکیه جمع کند و در عوض شوروی نیز موشک های اتمی خود را به کوبا منتقل نکند. پیک نت)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: