ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۴ مرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در جمهوری اسلامی

فاجعه ای بنام خبر رسانی

و خبرنویسی در ج. اسلامی 
 
 

 

 

سرانجام، ۶ روز پس از حادثه در تونل تنگه زاغ، عکسی از تانکر حامل سوخت که دراین تونل آتش گرفت منتشر شد. همچنین برای نخستین بار اعلام شد که در جریان این حادثه که هنوز دلائل آن اعلام نشده ۸ اتومبیل دیگر نیز آتش گرفته اند که تاکنون عکسی از آنها منتشر نشده است. آمار تلفات این حادثه تاکنون ۴ نفر اعلام شده که براثر خفگی و سوختگی جان خود را از دست دادند. و باز معلوم نیست راننده و کمک راننده تانکر نیز از جمله قربانیان این حادثه اند یاخیر! هیچ مقامی تاکنون پاسخ نداده و رسانه ها نیز پیگیری نکرده اند که طول تونل چقدر است و چرا مانند بسیاری از کشورهای جهان در تونل وسائل اولیه مقابله با حریق وجود نداشته است. حادثه در چه عمقی روی داده که سرنشینان اتومبیل ها نتوانسته اند خود را به خارج از تونل برسانند؟ قربانیان حادثه و همچنین مجروحان و کسانی که دچار سوختگی شدند چه کسانی بودند و به کجا می رفتند.

خبررسانی و اطلاع رسانی در رسانه های ایران یک فاجعه است. این گونه خبرناقص منتشر کردن روی شبکه های اجتماعی رایج است و مرتب هم  لایک میشود و شر می شود، ایرادی به آنها نیست زیرا خبرنگار و خبرگزار نیستند، اما وقتی رسانه ای بنام رسانه اطلاع رسانی می کند وظیفه دارد به ۵ اصل طلائی روزنامه نگاری پاسخ بدهد و ابهام برای خوانندگان خبر باقی نگذارد:

کی؟ کجا؟ چه وقت؟ چرا؟ چگونه؟

این اولین درس در ابتدای تحصیل روزنامه نگاری است و ظاهرا یا این ۵ اصل در جمهوری اسلامی درس داده نمی شود و یا آنها که به اسم خبرنگار فعالیت  می کنند دوره روزنامه نگاری ندیده اند و یا اساسا درس روزنامه نگاری نخوانده اند. در دهه ۵۰ و بتدریج تا آستانه انقلاب ۵۷ نسل جدیدی که وارد عرصه روزنامه نگاری شده بود، دارای تحصیلات روزنامه نگاری یا در دانشکده علوم ارتباطات و روزنامه نگاری بود که شادروان دکتر مصباح زاده صاحب روزنامه کیهان آن را بنیانگذاری کرده بود و یا دوره مطبوعاتی را در دانشگاه تهران طی کرده بودند. حتی در خود روزنامه های بزرگ کشور، دوره های مختلف روزنامه نگاری برای کارکنان قدیمی و مسن خبری می گذاشتند.

همه چیز سقوط کرده است و روزنامه نگاری هم روی بقیه!

به این فاجعه، زبان اداری روزنامه و رسانه های جمهوری اسلامی را هم اضافه کنید. در حالیکه روزنامه زبان ویژه خود را دارد، نگاه کنید به این زبانی که با بهره گیری از آن باصطلاح خبر همین حادثه تونل را رسانه های ایران منتشر کرده اند:

یک دستگاه (مگر راجع به دستگاههای موسیقی حرف می زنیم؟ تانکر که نیاز پیشوند دستگاه ندارد) تانکر حامل سوخت، در محور بندرعباس به سمت حاجی‌آباد داخل تونل تنگه زاغ دچار حریق شد.( بخوانید آتش گرفت) و چهار نفر دچار افت سطح اکسیژن خون شدند (مگر درباره سطح آب دریاچه صحبت می کنیم که پائین و بالا برود ؟ چرا از اصطلاح سطح اکسیژن بجای کمبود اکسیژن استفاده شده؟ ) اطلاعات دقیقی از تعداد مصدومان (چرا مصدوم؟ مصدوم برای کسی است که دست و پایش می شکند و یا مثلا با اتومبیل تصادف می کند و یا از کوه سقوط می کند و صدمه می بیند و نه آنکه دچار سوختگی شده)

ما یقین داریم که در بسیاری از رسانه های داخل کشور پیک نت خوانده می شود، فکر می کنید به این توصیه هائی که تاکنون بارها نوشته ایم دقت می کنند و رعایت؟ ممکن نیست، زیرا در هیچ سطحی در جمهوری اسلامی کسی نه اهل یادگیری است و نه اهل پاسخگوئی! به جرات می گوئیم که در هر شماره پیک نت ما تیتر و عنوان بسیاری از خبرهای مطبوعات و دیگر رسانه ها را در ستون "اخبار کوتاه" به زبان روزنامه نگاری تغییر می دهیم و بعد منتشر می کنیم. تاکنون نمونه ای را شاهد نبوده ایم که رسانه های داخل کشور یاد گرفته و تغییری در شیوه عنوان نویسی خود داده باشند. ۹۰ در صد عناوینی که برای مطالب انتخاب می کنند، اصلا فاقد اصول تیتر زنی و انتخاب عنوان است.

همین فاجعه را در سخنرانی های اکثر روحانیون و یا حتی مصاحبه وزیر و وکیل ها دنبال کنید!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: