ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۴ مرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بلژیک با ۱۱ میلیون جمعیت

از بنیانگذاران ناتو و محل پارلمان اروپا

موج انقلاب در افریقا

به کشور کنگو رسید!

عکس: لحظات دستگیری لومومبا پس از کودتا و بردن او برای قتل فجیع

 
 
 
 
 

 

پس از کودتای نظامی در کشور افریقائی "نیجر" که نزدیک به ۲۴ میلیون جمعیت دارد و فقیرترین و درعین حال از ثروتمند ترین کشورهای افریقائی (بدلیل داشتن منابع اورانیوم و طلا) است، تظاهرات در کنگو آغاز شده است. مردم دراین جمهوری که نزدیک به یکصد میلیون جمعیت دارد و بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور افریقائی است خواهان اخراج کلاه سبزها و کوتاه شدن دست غربی ها در کشورشان شدند. آنها خواهان برپائی مجسمه  یادبود قهرمان ملی افریقا "پاتریس لومومبا" شدند که در جریان یک ترور امپریالیستی کشته شد. کینشاسا با ۱۱ میلیون جمعیت پایتخت کنگوست. گزارش شده که در شهر "گوما"ی کنگو که یک میلیون جمعیت دارد، بیش از دیگر شهرها تظاهرات وسعت  دارد.

کنگو با سودان جنوبی و آفریقای مرکزی، اوگاندا، رواندا، بروندی و تانزانیل، آنگولا ، زامبیا و جمهوری کنگو همسایه است. سالها مستعمره بلژیک بود و اکنون فرانسه بر آن تسلط دارد. ۹۶ در صد جمعیت آن مسیحی هستند.  کنگو از سال ۱۹۹۸ قربانی جنگی شد و ۹ کشور آفریقایی در این جنگ درگیر شدند. این جنگ از جمله سیاست های غرب برای به جان هم انداختن افریقائی ها و ظهور خود بعنوان ناجی و برقرارکننده صلح با تشکیل دولت های دستآموز خویش و استقرار قوای کلاه سبزها بعنوان حافظ صلح است. این خطر، اکنون دور سر نیجر و بوگینافاسو و مالی می چرخد!

 در جنگ کنگو۵٫۴ میلیون کشته و یا براثر انواع بیماریها کشته شدند. جنگ در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید، اما شرق آن کشور همچنان بی‌ثبات است.

لومومبا که اکنون مردم کنگو خواهان برپائی مجسمه یادبود او شده اند، قهرمان استقلال کنگو از بلژیک است. ۱۰ هفته پس از استقلال و به نخست وزیری رسیدن لومومبا با کمک نظامیان بلژیک علیه او کودتا شد. نظامیان بلژیک و کودتاچیان داخلی او را دستگیر و قطعه ‌قطعه کردند در اسید سولفوریک انداختند و بقایای پیکرش را نیز  سوزاندند. در سال ۲۰۰۲، بلژیک رسماً به خاطر نقش خود در این کودتا و اعدام عذرخواهی کرد.

بقول محتشم کاشانی شاعر:

عذرخواهی کندم، بعد از قتل

عذر بدتر ز گناهش نگرید!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۵ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: