ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۶ مرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سالروز بمباران اتمی ژاپن

سکوت دبیرکل سازمان ملل

و مقامات ژاپن در باره عامل بمباران

ریا نووستی- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 
 

روز یکشنبه، ۶ اوت مراسم هفتاد و هشتمین سال بمباران اتمی هیروشیما در پارک صلح هیروشیما برگزار شد. فومیو کیشیدا، نخست وزیر و اعضای هیات دولت این کشور، نمایندگان سازمانهای بین المللی و نمایندگی های دیپلماتیک ۱۱۱ کشور در این مراسم حضور داشتند.

در این سال نیز مانند سالهای گذشته نمایندگان دولت های روسیه و بلاروس به این مراسم دعوت نشدند.

در آغاز مراسم، یک دقیقه سکوت اعلام شد. پس از خواندن اعلامیه صلح و سخنرانی شهردار هیروشیما، کبوترهای سفید به آسمان رها شدند که نمادی از صلح در زمین است.

کیشیدا، در ابتدای سخنرانی خود بدون اشاره به اینکه چه کسی و کدام کشوری بمب های اتمی را بر سر مردم ژاپن ریخت، گفت، شهر به زمین سوخته تبدیل شد، در یک لحظه رویاها و آینده روشن مردم سوخت و به هوا رفت...

همه سیاستمداران ژاپنی که در مراسم یاد بود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما در سال ۱۹۴۵ سخنرانی کردند، در باره این واقعیت که این بمب ها توسط ایالات متحده بر سر مردم ریخته شد، سکوت کردند. در عوض، نخست وزیر ژاپن پای  روسیه را به میان کشید و گفت:

اکنون با توجه به تعمیق شکاف در جامعه بین المللی در خصوص کاهش سلاحهای هسته ای و به دلیل تهدید روسیه به استفاده از سلاح های هسته ای، راه رسیدن به دنیای بدون سلاح اتمی روز به روز دشوار تر می شود.

فرماندار هیروشیما نیز سخنان خود را با اشاره به «تهدیدات تسلیحات هسته ای روسیه» و برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی آغاز کرد، اما نام کشوری را که بمب اتمی را بر روی شهر هیروشیما ریخت بر زبان نیاورد. فرماندار بر لزوم کنار گذاشتن سلاحهای هسته ای تاکید کرد و گفت، خصومت ها در اوکراین نه به این دلیل که اوکراین سلاح های هسته ای دارد، بلکه از آن جهت که روسیه آنها را در اختیار دارد آغاز شد.

البته، همان زمان، شبکه TBS در مراسم  پارک صلح که بصورت زنده در این پارک برگزار می شد ایالات متحده را بعنوان مسئول بمباران هسته ای هیروشیما اعلام کرد.

سئوال برانگیز است که حتی دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیام خود بمناسبت سالگرد بمباران هیروشیما و ناکازاکی نیز نامی از عامل این بمباران، یعنی امریکا نبرد.

در ماه اوت ۱۹۴۵، خلبانان آمریکایی بمب های اتمی را بر شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن ریختند که بر اثر آن ۱۴۰ هزار تن از جمعیت ۳۶۰ هزار نفری این شهر  جان باختند. در شهر ناکازاکی نیز ۷۴ هزار نفر که اکثریت قریب به اتفاق آنها قربانیان غیر نظامی بودند با  بمباران اتمی امریکا کشته شدند.

 

https://ria.ru/20230806/khirosima-1888417889.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۷ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: