ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۸ مرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با پیش ثبت نام، میخواهند

چه مجلسی را تشکیل بدهند؟

ایران- سیامک زند

 
 
 
 
 

مجلس فعلی ناکارآمدترین مجلس ادواری در جمهوری اسلامی شد. همین مجلس برای کنترل نمایندگانش به هزار ترفند متوسل شد تا جایی که مصونیت نمایندگان در ایراد سخنرانی هم از بین رفت.

همین مجلس، درحالیکه پایش در گل و لای لایحه تشکیل اتاق بازرگانی گیر کرد، ماهها روی اصلاح قانون انتخابات وقت گذاشت.

قانون جدید که با دستپاچگی در اوایل مرداد تصویب شد دارای تغییرات مهمی شده است که از جمله می‌توان به اصلاح قانون حضور احزاب و جبهه‌ها اشاره کرد که به شیربی‌یال و کوپالی تغییر یافته است. بنحوی که هیچ تشکلی جبهه ای یا جمعی از همفکران سیاسی، تا در وزارت کشور بعنوان تشکل قانونی ثبت نشده باشند نمی توانند لیستی ارائه داده یا حتی از لیستی پشتیبانی کنند. علاوه بر آن ترکیب هیئت اجرایی مرکزی که مجری انتخابات است حضور رئیس  سازمان اطلاعات سپاه در کنار وزیر اطلاعات گنجانده شده است.

آنچه این روزها افکار عمومی را درگیر کرده، پیش ثبت نام انتخاباتی است که فرصت آن به اتمام رسید. در این پیش ثبت‌نام که بصورت آنلاین و با ارائه اسناد شناسایی و تحصیلی بانجام ‌رسید داوطلبان حضور خود را اعلام کردند.  انتخابات با همین پیش‌ثبت نام شروع می‌شود که در حقیقت نوعی احراز هویت است. وزارت کشور که متصدی برگزاری انتخابات است این پیش ثبت نام را برداشتن بار سنگین از دوش شورای نگهبان در تایید صلاحیت نمایندگان اعلام کرده است. تعداد بالای ثبت نام کنندگان در این باصطلاح ثبت نام اولیه با تعدادی نزدیک به ۴۹ هزار نفر برای ۲۹۰  کرسی مجلس  تکرار همان روندهای قبلی است در چند مرحله غربالگیری.

تعداد بالای داوطلبان امکان غرباگری را به حکومت میدهد تا از میان ۴۹ هزار داوطلب ثبت نام کرده، شماری را تائید صلاحیت کرده و به مردم معرفی کند.

آنچه که هویت انتخابات و مجلس آینده را تعیین می کند، آگاهی از آن لیست نهائی است که در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد تا برای مردم اعلام شود. قضاوت درباره قانون جدید انتخابات و زمینه چینی هائی که شده، آنجا معلوم می شود. بموجب اوضاع کنونی جامعه، انتخابات بهرصورت گزینشی و مهندسی شده برگزار خواهد شد و شرکت مردم هم در آن بسیار کم خواهد بود، به همین دلیل مهم است بدانیم که حکومت چه کسانی را با کدام دیدگاه و کدام پایگاه طبقاتی می خواهد به مجلس ببرد و ترکیب مجلس آینده همسو با کدام سیاست است: گردش به شرق و یا ادامه پیوند با اردگاه غرب.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۹ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: