ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۹ مرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بعد از دیدار با "تتلَو"

"اسدالله اسدی" مهره سوخته ای

که با نفس رئیسی هم زنده نمی شود!

 
 
 

 

"اسدالله اسدی" دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در کشور اتریش که به جرم تلاش برای بمب گذاری در همایش مجاهدین خلق در پاریس در دادگاه بلژیک محکوم شده بود، پس از ۵ سال از زندان آزاد شده و به ایران بازگشت. آزادی وی پس از آن ممکن شد که جمهوری اسلامی یک زندانی بلژیکی را آزاد کرد و دولت بلژیک نیز متقابلا اسدی را آزاد کرد.

بحث بر سر نوع معامله و تاخت زدن دو زندانی نیست، بحث بر سر اتهاماتی که متوجه اسدی بود و با اسناد و مدارکی که در دادگاه مطرح و بموجب این مدارک محکوم شد هم نیست. تلاش برای سازماندهی یک انفجار در پاریس، یکی از اتهامات اسدی بود، درحالیکه اتهامات دیگری هم متوجه او شد که اطلاعات آن از درون گوشی تلفن وی بیرون آمد.

تمام این مسائل، در اینجا مورد تفحص و بررسی نیست، بلکه تجلیل از او پس از بازگشت به ایران و حتی دیدارش با ابراهیم رئیسی مطرح است. نخست باید بدانیم که طبق یک عرف بین المللی این نوع زندانیان زمانی که آزاد می شوند، دیگر اعتبار گذشته را ندارند و به آنها  اعتمادی نیست و یک مهره سوخته اند. از جمله دلائل تصفیه های پس از جنگ دوم  جهانی باز می گردد به همین عرف بین المللی. هزاران هزار زندانی ارتش شوروی پس از سقوط رژیم فاشیستی هیتلر از زندان و تبعیدگاه ها آزاد شدند و طبیعی بود که در میان آنها کسانی برای آینده به استخدام سازمان های جاسوسی آلمان و سپس غرب در آمده باشند. این مسئله شامل زندانیان فرانسه و انگلیس و کشورهای دیگر اروپائی متحد آلمان هیتلری هم شد، همچنان که اتحاد شوروی هم پس از جنگ از این امکان سود برد و در میان نظامیان آلمان و کشورهای متحد آلمان که در کنار ارتش هیتلر می جنگیدند و پس از جنگ آزاد شدند کسانی برای آینده به خدمت گرفته شده بودند.

موضوع بحث، هیچکدام از این مباحث نیست، بحث اینست که یک فرد محکوم شده در دادگاه به جرم عملیات تروریستی، وقتی به ایران باز میگردد چرا باید رئیس جمهور با او دیدار کند؟ آن هم رئیس جمهوری که خود یکی از متهمین قتل عام زندانیان سیاسی سال  ۶۷ است. مگر آن که به قول آن ضرب المثل عامیانه ایرانی "نگاه کن به دست خاله- غربال کن مثل خاله" چنین ملاقاتی طبیعی باشد.

چنین دیدار و تجلیلی که هیچ پشتوانه ای برای آینده اسدی نمی تواند باشد (بموجب آنچه در بالا نوشتیم)، تنها، سفرهای رئیسی به خارج از کشور را دشوار تر می کند. این و یا آن مقام تشریفاتی و یا حتی دولتی اگر با اسدی دیدار تشریفاتی می کردند، آنقدر زیر نورافکن نبود که رئیس جمهور با او دیدار کرده است. چه نیازی به این تجلیل بود؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۰ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: