ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۹ مرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

برای حمله و دفاع از "نیجر"

انقلاب و ضد انقلاب

در افریقا به صف شده است

ریانووستی- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

عبدالفتائو موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت ECOWAS در مصاحبه با مجله آفریقای جوان گفت: جامعه اقتصادی غرب آفریقا از شورای امنیت سازمان ملل جهت مداخله نظامی در امور نیجر، اجازه نخواهد گرفت.

زمانی که ما به لیبریا و سیرالئون رفتیم، از شورای امنیت سؤال نکردیم. ما بعد از عملیات نظامی موضوع را به این مرجع جهانی اطلاع دادیم. من سازمان ملل را به خوبی می شناسم و در بیشتر موارد، وقتی کشورهای آفریقایی به شورای امنیت مراجعه می کنند، خواسته آنها در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.
در پایان ماه جولای، ارتش نیجر در تلویزیون ملی اعلام کرد که رئیس جمهور محمد بازوم از قدرت برکنار شده است. اکثر رهبران غربی و سازمان منطقه ای جامعه اقتصادی غرب آفریقا (
ECOWAS) کودتا را محکوم کردند.

در اوایل ماه اوت، اعضای این بلوک طرحی را برای مداخله نظامی در نیجر به تصویب رساندند. هفته گذشته، سران کشورهای این تشکیلات شمال آفریقایی خواستار مداخله زودهنگام در این کشور شدند. این تصمیم مورد حمایت آمریکا و فرانسه قرار گرفت. در عین حال، تصریح شد که روسای ستادهای دفاعی کشورهای عضو جامعه، چندین کنفرانس دیگر را برای نهایی کردن موضوع دخالت نظامی برگزار کنند.
آسوشیتدپرس به نقل از منابع
خود گزارش داد که شورشیان در نیجر به ویکتوریا نولند، معاون وزارت خارجه آمریکا گفتند که در صورت مداخله نظامی، رئیس جمهور محمد بازوم را اعدام خواهند کرد.

ECOWAS تاکنون، بارها مداخلات نظامی در کشورهای عضو جامعه به منظور بازگرداندن رهبران سرنگون شده به قدرت و یا مبارزه با افراط گرایان را انجام داده است. به ویژه، این سازمان در جنگ های داخلی در لیبریا (1989-1997) و سیرالئون (1991-2002) مداخله کرد.

همزمان با این اظهار نظرهای مداخله جویانه و جنگ طلبانه، ،«کسوم کولیبالی»، وزیر دفاع و رئیس تشکیلات نظامیان پیشکسوت بورکینا فاسو، روز 19 اوت، در مصاحبه با ریانووستی گفت:

کشور بورکینافاسو، آمادگی دارد تا در صورت تجاوز نیروهای نظامی ECOWAS به نیجر، از دولت انقلابی نیجر دفاع کند. ما بر اساس فرمان رئیس جمهور کشور خود وظیفه داریم تا از کشور همسایه به دفاع برخیزیم. 

به گفته وزیردفاع بورکینافاسو، این کشور حتی آماده خروج از ECOWAS است زیرا سیاست این اتحادیه در قبال نیجر را تجاوزکارانه می داند.

در ادامه «کولیبالی» تأکید کرد، بر اساس منشور کشورهای ECOWAS این اتحادیه حق نبرد و یا دخالت در امور داخلی یکدیگر را ندارند. ما بخشی از یک اتحادیه اقتصادی واحد هستیم و حتی این ایده که بین کشورهای عضو اتحادیه جنگ داخلی رخ دهد، تکان دهنده و وحشتناک است. تکان دهنده از آن نظر که برخی از سران دیگر کشورهای خارج از قاره آفریقا، تلاش دارند تا به نام «دموکراسی» کشورهای آفریقایی را به جان یکدیگر بیاندازند.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد که ECOWAS شبکه گسترده ای از دفاتر نمایندگی در منطقه دارد، اما رهبران آن اغلب نیازها و خواست های کارشناسان محلی را نا دیده می گیرند. او اطمینان دارد که  رهبران محلی می توانند از درگیری ها اجتناب کرده و حتی از جنگ جلو گیری کنند.

«کولیبالی» آمادگی ECOWAS برای بازگرداندن رئیس سابق نیجر به قدرت  را عجیب خواند، در صورتی که  این اتحادیه وظیفه دارد به یاری یکدیگر در مبارزه با تروریسم همکاری کنند. وزیر در پایان گفت بورکینافاسو شانه بشانه کشور مالی، در برابر هرگونه تجاوز علیه نیجر خواهد جنگید.

(طبق آخرین گزارشها؛ شماری از هواپیماهای نظامی کشورهای حامی دولت جدید نیجر، با هدف دفاع از این دولت در فرودگاه پایتخت نیجر فرود آمده اند.)

https://ria.ru/20230818/niger-1890854241.html

 

https://ria.ru/20230819/niger-1890970009.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۰ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: