ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳ تیر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تدارک مقابله با بریکس وشانگهای

در اجلاس امریکائی - اروپائی کپنهاک

بنیاد فرهنگ استراتژِک - ترجمه بهمن دوستدار

 
 
 

 

 

نشستی در ۲۴ و ۲۵ ژوئن، قراراست در کپنهاگ برپا شود. در این نشست قرار است "جک سالیوان" مشاور امنیت ملی ایالات متحده و "ویکتوریا نولند" معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور سیاسی قصد دارند در آن با نمایندگانی از  کشورهای "جنوب جهانی" دیدار کنند.

هدف این نشست تدوین یک برنامه بلند مدت برای مقابله با دو سازمان همکاری شانگهای و بریکس و جلوگیری از پیوستن کشورها به این دو سازمان است. بویژه که شمار متقاضیان پیوستن به این دو سازمان پیوسته درحال افزایش است.

آندری آرشف، کارشناس بنیاد فرهنگ راهبردی و نویسنده کانال تلگرامی به همین نام، درباره نشست کپنهاک به خبرگزاری «وزگلیاد شرق» گفته است که هدف غرب جلوگیری از گسترش این دو سازمان و ایجاد تفرقه در میان اعضای آن با وعده های مالی و سیاسی است. این هدف، هدف بزرگتری را در چشم انداز دارد و آن برخورد با چین، روسیه و ایران بصورت جداگانه است.

حتی تدارک همین نشست هم نشان میدهد که امریکا و اروپا تا چه حد از سقوط دلار، رشد شانگهای و بریکس وحشت کرده اند. آنها نگران استقلال اقتصادی کشورهای جهان سوم و بی نیازی آنها به غرب و محروم شدن غرب از منابع زیر زمینی این کشورها و موقعیت های منطقه ای و جعفرافیائی آنها هستند.

بهمین دلیل تدارک مقابله با این دو سازمان گرفته و به کارشان سرعت بخشیده اند. آنها نگران بی رونق شدن سازمان ها و اتحادیه هائی اند که امریکا و اروپا از بعد از جنگ دوم جهانی در مناطق مختلف جهان و تحت نام هائی مختلف تشکیل داده اند.

از هم اکنون باید خبرهای مربوط به نشست کپنهاک را رصد کرد و چگونگی رفتار غرب با کشورها را زیر نظر داشت. اگر امریکا موفق شود پتانسیل سازمان همکاری شانگهای و بریکس را از بین ببرد یا حداقل کاهش دهد، آنگاه برای غرب بسیار آسان تر خواهد بود که در برابر چین، ایران و روسیه سیاست دلخواه خود را پیش ببرد.

https://t.me/fsk_today


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: