ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۵ تیر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پاسخ به دو پیام

عادت کنیم همه خبرها را

بخوانیم و رویدادها را دنبال کنیم

 
 
 
 
 

 

سیاست پیک نت روی فیسبوک این روزنت، پاسخگوئی به پیام ها نیست زیرا این یک فیسبوک خصوصی و یا اتاق بحث و یا کلاب هاووس نیست و اگر وقتی باشد، باید بدنبال کسب خبرها و تنظیم آنها برای انتشار بود. ما امیدواریم خوانندگان فیسبوک پیک نت این واقعیت را بپذیرند و انتظار من بنویس و تو بنویس در بخش پیام های فیسبوک پیک نت نباشند. اما، در عین حال، اینگونه نیست که ما پیام ها را رصد نکنیم و به برخی از آنها پاسخ ندهیم. البته نه در بخش پیام ها و خطاب به نویسنده، بلکه بصورت عمومی و برای همه خوانندگان پیک نت.

از این جمله است، پیام هائی که روز گذشته در زیر عنوان اول پیک نت که تحلیل شورش واگنر در روسیه بود نوشته شده بود. از جمله خواننده ای که  از لندن نوشته بود:

«برادران ارزشی گفتند همانطور که رژیم اسد را نجات دادیم رفیق پوتین را هم نجات خواهیم داد.»

و یا این پیام که از اهواز بود و نویسنده اش از دوستان فیسبوکی پیک نت است:

«درون روسیه چه رخ می دهد یک موضوع داخلی است. قطعن به اندازه کافی کار شناس دارند که مشکل خودشان را حل کنند. اما اینکه شما این همه مجیزگوی رهبری و سیاست های کشور دیگر شوید پرسش برانگیز است. نکته اینست که حاکمان ایران نباید سرنوشت کشورمان را به سیاست های کشور دیگر گره بزنند. این حادثه هشداری بود به تمام ایرانیان روس خواه که اسیب پذیری آن کشور چقدر زیاد است و چه اثرات مخربی نیز به کشور خودمان وارد می شود.»

۱- خطاب به نویسنده مقیم لندن می نویسم که اطلاع و درک شما از آنچه در سوریه روی داد و غرب می رفت تا آن را تبدیل به لیبی دوم کند، بسیار کم است و توصیه می کنیم، بجای صرف وقت برای نوشتن این نوع پیامها، وقت بگذارید و کمی بیشتر مطالعه سیاسی بکنید. والا با مزه پرانی نه شما چیزی بر دانسته های کم خودتان اضافه می کنید و نه باری از دوش ما بر میدارید.

۲- اما درباره نویسنده پیام دوم از اهواز: دوست عزیز، اگر رسانه ای مانند پیک نت بخواهد به توصیه شما عمل کند، باید مخاطبان خود را رها کرده و حرفی درباره رویدادها در جهان نزند. این چه توصیه عجیبی است که می کنید؟ هر کشوری کارشناس های خود را دارد، اما این مانع از آن نیست که دیگران از کشورهای دیگر در باره رویدادهای آن کشور اظهار نظر نکنند.

اما درباره مجیز گوئی که به آن اشاره کرده اید. دوست عزیز! ما مجیز رهبری را نمی گوئیم و نگفته ایم، بلکه اخباری را منتشر می کنیم که متاسفانه امثال شما دوست ندارند از آن مطلع باشند و این ضعف بسیار بزرگی است در جهت کم آگاهی. باید عادت کرد که همه خبرها را خواند، چه این خبر مربوط به کسانی باشد که طرفدار انها هستیم و یا چه کسانی که مخالف آنها هستیم. کار خبری یعنی همین! با همین توضیح کوتاه باید متوجه شده باشید که انتشار خبرها در پیک نت نباید برای شما و دیگرانی که مانند شما فکر می کنند سئوال برانگیز باشد.

اشاره فرموده اید که حاکم ایران نباید سرنوشت کشور را به سیاست کشورهای دیگر گره بزنند. دوست عزیز! هیچ کشوری خود را به سیاست یک کشور دیگر گره نمی زند، بلکه منافع ملی کشور خود را در همکاری با کشورهای دیگر دنبال می کند. درباره ایران هم اکنون و در جهانی که در حال زیر و رو شدن است همین حکم جاری است. این که در روسیه چه اتفاقی افتاده و چه اتفاقاتی خواهد افتاد، مسائل درونی آنهاست و باید دید این اتفاقاتی تاثیری در سیاست های جاری آن می گذارد؟ و اگر می گذارد، این تغییر بسود منافع ملی ایران است یا خیر. پاسخ مثبت یا منفی، نوع رابطه سیاسی را تعیین می کند. ما فکر نمی کنیم در کشور خودمان ایرانی روس خواه داشته باشیم و بطور کلی این اصطلاح و این نگاه بموجب آنچه درباره منافع ملی نوشتیم غلط است. همانگونه که به کار بردن اصطلاح امریکا خواه و یا آلمان خواه و فرانسه خواه غلط است. بیاموزیم که دقیق بیاندیشیم و دقیق اظهار نظر کنیم.

نکته بسیار مهم دیگر اینست که برخی خوانندگان دوست دارند آن خبرها را بخوانند که دوست دارند بخوانند، حتی اگر خبرسازی باشد. در اینصورت ما باید از سیاست های خبری تقریباً تمام رسانه های فارسی زبان خارج از کشور کپی برداری کنیم. شما به اخبار شورش واگنر در ۴۸ ساعت گذشته دقت کنید و ببینید با چه حجم و وسعتی در این مورد خبر و خبرسازی شده و به خورد خوانندگان داده شد. آیا در برابر این هجوم خبری حیرت آور، چند خبری که ما در شماره روز شنبه منتشر کردیم، زیاد بود؟ این خبرها را در سایت ها و رسانه های دیگر پیدا کردید؟

اگر قرار بود ما هم کپی بردار تلویزیون های سه قلوی لندن باشیم که دیگر چه نیازی به ادامه انتشار پیک نت بود؟ به همه توصیه می کردیم تشریف ببرید تلویزیون سه قلوی لندن را ببینید و به اخبار آن گوش بدهید و اگر کمی هم موسیقی دوست دارید شنونده رادیو فردا شوید که با پخش موسیقی های باصطلاح پاپ و به روز نسل جوان پسند، عملاً ریشه ترانه سرائی و آهنگسازی را از خاک ایران بیرون می کشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۶ ژوئن ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: