ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۱ تیر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

قانون اختیارات ویژه به رئیس جمهور

پیش بینی نظامی چین

علیه شرایط و خطرات جنگی

 
 
 

 

 

چین، که در هفته های اخیر، سفر و تلاش های وزیرخارجه امریکا برای برقراری نوعی مناسبات با این کشور را با هدف جداسازی چین و روسیه از هم بی نتیجه گذاشت، اولین قانون روابط خارجی خود را تصویب و اعلام کرد. این قانون که در ماهیت خود، یک تصمیم نظامی با توجه به اوضاع جهانی است، به رهبر چین "شی جین پینگ"، این اختیار را می دهد که علیه اقدامات غرب علیه امنیت ملی چین تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

با آنکه در این قانون اشاره به اختیار رهبر چین برای استفاده از سلاح اتمی تاکتیک و یا غیر تاکتیکی در صورت استفاده امریکا از این سلاح نشده؛ اما آشکار است که این قانون چنین اختیاری را به رهبر چین داده است. چنان که مشابه همین اختیار را رئیس جمهور روسیه دارد و پیوسته به همراه وی لب تاپ ویژه فرماندهی اتمی توسط ماموران ویژه حمل می شود.

روزنامه دولتی "پیپلز دیلی" چین نوشت پارلمان چین قانون اختیارات ویژه را تصویب کرده و از اول ژوئیه، این قانون لازم الاجرا شد.

گلوبال تایمز پکن به نقل از کارشناسان حقوقی گزارش داد که مقامات مجلس چین این قانون را در پی  چالش‌های جدید در روابط خارجی، بویژه خطر مداخله خارجی در امور داخلی کشور تدوین و تصویب کرد و فصلی از ان نیز اختصاص به مقابله با تحریم های جهانی علیه چین دارد.

واشنگتن کنترل صادراتی را بر صنعت نیمه هادی چین اعمال کرده و متحدان خود را تحت فشار قرار داده تا پکن را از زنجیره تامین نیمه هادی خارج کنند. بهانه این تحریم  انتقال فناوری نظامی به روسیه اعلام شده است. شرکت های هوافضای چین و تراشه های چین نیز به همین بهانه و با مستمسک حرکت بالن جاسوسی در آسمان امریکا تحریم شده اند.

چین تاکنون برای پاسخ به این تحریم ها، شرکت‌های تسلیحاتی "لاکهید مارتین" و "ریتون" امریکا را به دلیل فروش تسلیحات نظامی به تایوان تحریم کرده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: