ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۳ تیر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سیمون هرش:

شورش گروه واگنر

پوتین را عملا تقویت کرد

 
 
 

 

 

"سیمون هرش" روزنامه نگار تحقیقی امریکا، در نخستین تفسیر خود از شورش واگنر در روسیه گفت:

پس از این شورش موقعیت پوتین به مراتب قوی‌تر شد. معلوم بود که ارتش رسمی علیه واگنر پیروز می‌شود؛ چون ادوات تهاجمی و دفاعی لازم برای پیروزی را در اختیار دارد.

رسانه‌ها ضد حمله ناموفق اوکراین را کنار گذاشتند و روی تقابل یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر با کرملین متمرکز شدند و حتی خبر از پایان پوتین در روسیه نوشتند، از جمله مجله تایمز که گزارشی با این تیتر منتشر کرد: «شورش پرسش مهمی مطرح می‌کند: پوتین قدرت را از کف می‌دهد؟» و واشنگتن پست نیز گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «پوتین شنبه در چشمان شیر نگریست و تسلیم شد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بعد از ماجرای واگنر در شبکه سی‌ بی‌ اس ظاهر شد و گفت: «۱۶ ماه پیش، نیروهای روسیه تا کی‌یف پیشروی کرده و گمان بردند که ظرف چند روز پایتخت اوکراین را تصرف خواهند کرد؛ فکر کردند در چند روز کشور مستقل اوکراین را از روی نقشه محو می‌کنند. حالا در این روزها نیروهای مسلح روسیه مجبور شده‌اند از مسکو، پایتخت روسیه در برابر مزدورانی حفاظت کنند که پوتین آن‌ها را پرورش داده بود. این وقایع به اوکراین کمک می‌کند که در روند ضد حملات خود علیه مواضع روسیه در دونباس پیشروی داشته باشد. روس‌ها باید هم با ضد حملات اوکراین مقابله کنند و هم مراقب پشت سرشان باشند. فکر می‌کنم از این منظر حواس پوتین و مقامات روسیه تا حدی پرت خواهد شد و اوکراین فرصت خوبی برای پیشبرد ضد حمله خود به دست خواهد آورد.»

آیا بلینکن این حرف‌ها را واقعاً به نیابت از جو بایدن زد؟ یعنی او واقعاً چنین باوری دارد؟ ما که امروز می‌دانیم شورش پریگوژین یک‌ روزه جمع شد و او با تضمین عدم مجازات، به بلاروس گریخت. سربازانش هم در ارتش رسمی روسیه ادغام خواهد شد. نه به مسکو یورشی شد و نه خدشه‌ای به قدرت ولادیمیر پوتین وارد شد. این ستون‌نویس‌های واشنگتن و خبرنگاران حوزه امنیت ملی آمریکا هستند که نشان دادند تا چه حدً به وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید وابسته هستند. دو نهادی که نمی‌توانند واقعیت ضد حمله شکست‌خورده اوکراین را که یک فاجعه است، قبول کنند. بنظر من این به نفع بایدن نیست که مستقیماً درباره جنگ اوکراین و مشکلات زیادی که برای مردم آمریکا ایجاد کرده صحبت کند. او باید در این باره صحبت کند که چرا 150 میلیارد دلار هزینه جنگی کرد که پیروزی ندارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۴ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: