ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۴ تیر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تبریک رهبران چین، هند و روسیه

اهمیت عضویت کامل ایران

در سازمان همکاری شانگهای

 
 
 

 

مهم ترین رویداد روزهای اخیر ایران، نه انتقال چند لب تاپ از آلبانی به تهران که معلوم نیست پشت آن چه ترفندی پنهان باشد، بلکه قبول عضویت ایران در پیمان شانگهای است. مگر آن همه اسنادی که همراه با محرمانه ترین تصاویر از پایگاه اشرف در عراق به ایران منتقل شد، دردی را درمان کرد که این لب تاپ ها در آن کند. این را می نویسیم زیرا درجریان بحث ها نازل و سطحی در "کلاب هاووس" ها هستیم.

ما ممکن است منتقد جمهوری اسلامی و حتی طرفدار براندازی آن باشیم، اما نباید به خود حق بدهیم که اخباری را دنبال نکنیم که آنها را دوست نداریم و مطلوب و مطابق نظر ما نیستند. تمام بحث ما در پیک نت با خوانندگان آن همین نکته آخر است. این که خبرها را بخوانید و خود را از زیر بمباران خبری رسانه های غرب و بویژه رسانه های فارسی زبان خارج از کشور که ایرانی ها را دنبال نخود سیاه می فرستند بیرون بکشید، والا در توهمات خود می مانید و نمی توانید درک کنید جهان به کدام سو می رود و در ایران چه روندی طی می شود.

مسئله پیوستن ایران به شانگهای یکی از این اخبار مهم است که نه تنها در خارج از کشور، ایرانی ها اهمیت آن را درک نکردند، بلکه در داخل کشور هم رسانه ها تنها با انتشار چند خبر از کنار آن گذشتند. شاید دو نظری که رهبران چین و روسیه درباره این عضویت دادند، اهمیت پیوستن ایران به شانگهای را قابل درک تر کند:

رئیس‌جمهور چین در نشست آنلاین شانگهای گفت: از امروز ایران عضو رسمی شانگهای شد و ما از آن استقبال می کنیم و این عضویت را تبریک می‌گوییم. جهان امروز درحال تحولات است، تحولاتی که با چالش‌های جدی همراه خواهد بود. وحدت یا تفرقه، همکاری یا منازعه، اینها سوالاتی است که در زمانه ما مطرح است.

رئیس جمهور روسیه در همین نشست و در ارتباط با قبول عضویت ایران در شانگهای گفت:

«سازمان شانگهای قاطعانه نسبت به پایه ریزی نظام عادلانه و چند قطبی در جهان پایبند است. و از این نظر تبدیل ایران به یکی از اعضای رسمی سازمان اهمیت دارد و من از صمیم قلب این عضویت را تبریک می‌گویم. ایران می‌تواند ظرفیت جدیدی را به سازمان اضافه کند."

رئیس جمهور هند نیز نظری مشابه نظرات دو رئیس جمهور چین و روسیه را در سخنرانی خود در اجلاس آنلاین شانگهای مطرح کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۵ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: