ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۹ تیر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آیت الله محقق داماد:

مجلس کنونی ما

"هر" را از "بر" تشخیص نمیدهد!

 
 
 

 

آیت الله محقق داماد، رئیس سابق بازرسی کل کشور، که از چند سال پیش این سمت را رها کرده و به حوزه علمیه قم بازگشته، در چند سخنرانی اخیر خود، انتقادهائی را متوجه مجلس و مقابله مذهبی با علوم در دانشگاهها کرده است. او در باره مجلس گفته است:

«این مجلس "هر" را از "بر" تشخیص نمی دهد و اصلا نمی فهمه. یک نفر هم در این مجلس وجود ندارد که بفهمد. در کشوری زندگی می کنیم که پارلمانش تصویب می کند هر کسی نظر مخالف حاکمیت بدهد ۱۰ تا ۱۵ سال زندان دارد، کره شمالی هم اینطور نیست. پول نفت متعلق به نسل خاصی نیست و باید سرمایه گذاری شود برای نسل های بعد. حق نداریم خام فروشی کنیم، باید سرمایه گذاری کنیم و از سود سرمایه گذاری هزینه کنیم.»

درباره نسبت علوم انسانی و علوم اسلامی نیز او درمصاحبه با خبرگرازی ایسنا گفته است:

«سال‌هاست که علوم انسانی در ایران وضعیت مناسبی ندارد. برخی متخصصان، ناکارآمدی علوم انسانی را ناشی از وارداتی بودن این علم یا علوم انسانی غیربومی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند که علوم انسانی در ایران اجازه رشد و بالندگی نیافته است. در این بین نگاه مهندسی در کشور غالب شده و بیشتر تصمیم‌گیران در کشور، به ویژه در حوزه علوم و فناوری، مهندسان بوده‌اند. من از جمله کسانی هستم که معتقدم رشته‌های مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روان‌شناسی علم است؛ جامعه‌شناسی علم است و روش علمی می‌خواهد. علم نه مسلمان می شناسدو نه کافر. شیمی نه مسلمان می شناسد و نه کافر. منظورم این است که برای تعلیم آن (علم) باید از روش علمی بهره گرفت و نه روش فلسفی.

البته گاهی در برخی رشته‌ها بی‌تردید مباحث فلسفی نیز مطرح می‌شود؛ مثلاً استاد باید در روان‌شناسی از مباحث علم‌النفس ابن‌سینا بهره بگیرد. حتى من در مورد اقتصاد اسلامی هم منتقد هستم. پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد. مکاسب شیخ انصاری حقوق بیزنس است که غیر از اکونومی (economy) است. economy یعنی چه فرمولی تورم را پایین می‌آورد و این در فقه ما وجود ندارد. اینها فکر می‌کنند مکاسب شیخ انصاری اقتصاد است در حالی که مکاسب شیخ، حقوق بازرگانی است


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: