ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۱ تیر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ایران سگک کمربند محاصره روسیه

حمایت نرم "صالحی"

از سازش و نرمش با امریکا

 
 
 

 

 

عکس: صالحی و عراقچی در کنفرانس سه روز پیش سیاست خارجی در اصفهان

در کنار امثال غنی نژاد و چهره های معروف به اصلاح طلب دهه ۷۰- ۸۰ ، افراد دیگری در حکومت هستند که با احتیاط و در انتظار زمان و موقعیت، با چراغ خاموش با سیاست نزدیکی به روسیه و چین مخالفت می کنند. آنها منتظر میدان هستند!

از جمله این افراد علی اکبر صالحی است که برای دورانی رئیس مرکز اتمی ایران و مدتی هم وزیر خارجه در دولت احمدی نژاد بود که فعلا کنار گذاشته شده و قائم مقامی فرهنگستان علوم را به او داده اند. او در کنفرانس یک روزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در اصفهان، در کنار ظریف، منوچهر متکی و عبداللهیان شرکت کرده بود. او در همین کنفرانس و یا در خاتمه آن گفت:

«اگر ایران بخواهد اوج بگیرد، باید تکلیف روابط بین‌الملل خود را روشن کند. من فکر می‌کنم در این ۴۴ سال به دلایل گوناگون، از یک آشفتگی و وجه غیر پایدار در سیاست بین‌الملل برخوردار بوده‌ایم. اگر ایران بخواهد در عرصه روابط بین‌الملل اوج بگیرد، باید تکلیف روابط بین‌الملل خود را روشن کند و در عرصه‌های بین‌المللی از دیدگاه‌های افراط و تفریط به دور باشد.»

در پشت این سخنان کاملا مشهود است که او طرفدار نرمش و مصالحه با امریکا و ترک سیاست راهبردی نگاه به شرق است. البته این مواضع او جدید نیست. او تقریبا دو سال پیش که از دستگاه دیپلماسی و نهادهای فعالیت اتمی کنار گذاشته شده بود و آغاز کار بایدن در امریکا بود، در مصاحبه روزنامه انتخاب درباره روابط ایران با آمریکا گفته بود:‌

«بایدن چگونه می خواهد چین و روسیه را مهار کند؟ بهتر است بیش از این با ایران کلنجار نرود و دیوار اعتماد را (بین ایران و امریکا) بازسازی کند. آمریکا کمربندی دور روسیه بسته که سگکش روی ایران بسته می‌شود. اگر امریکا با ایران کنار بیاید، از منظر واشنگتن، از طریق تهران می تواند چین را مهار کرد.»

امثال صالحی شناگران ماهری هستند اما به این شرط که موقعیتش فراهم شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: